Bonden geschokt door ontslagen Sanoma
AMSTERDAM - Vakbonden hebben donderdag geschrokken gereageerd op de reorganisatie die Sanoma bij zijn Nederlandse tijdschriftentak aankondigde. Vooral de omvang van de ontslagronde verbaast de werkgeversorganisaties. "Ik loop al een tijd mee, maar zoiets drastisch heb ik nog nooit meegemaakt", aldus Yvonne Dankfort, secretaris tijdschriften bij de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).
"Natuurlijk hebben we dit zien aankomen maar dat er zo diep zou worden gesneden had ik echt niet verwacht", aldus Dankfort. Ook CNV Dienstenbond noemt de omvang van de reorganisatie 'fors'. "Toen ik het vanmorgen van de directie hoorde, schrok ik wel", zo zegt bestuurder Debbie Ritsma in een reactie.
Sanoma kondigde donderdagochtend aan maar liefst vijfhonderd banen te schrappen bij zijn tijdschriftentak, bijna een derde van het totaal. Ook wil de Finse uitgever van 32 titels af, waaronder Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. Sanoma wil zich in de toekomst louter nog richten op zeventien 'focusmerken', zoals Libelle, Donald Duck en Autoweek.
De 'strategische heroriëntatie' - zoals Sanoma het zelf noemt - heeft echter niet alleen gevolgen voor vaste werknemers van de tijdschriften, benadrukt Dankfort van de journalistenbond. Bij Sanoma zijn ook nog eens tweeduizend freelancers betrokken. "Ook voor hen en voor de freelancersmarkt algemeen zal dit grote gevolgen hebben", aldus de NVJ-secretaris.
De bonden willen nu in gesprek met het bestuur van Sanoma om een plan te treffen voor werknemers die hun baan kwijtraken. FNV Kiem pleit voor een 'mobiliteitsplan', waardoor gedupeerden zich kunnen omscholen. "We moeten niet gaan zitten", aldus bestuurder Anne Jan de Graaf. "Er zijn vele duizenden vacatures in andere vakgebieden. Dat zijn evenzoveel kansen."