Clicky


FNV Bondgenoten roept chauffeurs op voor Echte Banen in Transport en Logistiek

FNV Bondgenoten roept chauffeurs op voor Echte Banen in Transport en Logistiek
14-11-2013 09:49 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

UTRECHT - FNV Bondgenoten bevecht al geruime tijd schijnconstructies in de transportsector. Zaterdag  30 november is de aftrap van de FNV brede campagne ‘Koopkracht en Echte Banen’. Tijdens deze manifestatie wordt een balans opgemaakt van de beloften van Minister Asscher en de afspraken in het sociaal akkoord. De vakbond roept werknemers van transportbedrijven op om naar de manifestatie in de jaarbeurs in Utrecht te komen.

Inmiddels is er politieke aandacht voor de problemen rondom schijnconstructies in de transportsector. In het sociaal akkoord is een transportparagraaf opgenomen. Daarnaast sprak Minister Asscher onder andere met chauffeurs van Albert Keizer Transport uit Zaandam. Dit bedrijf werkt uitsluitend met chauffeurs in Nederlandse loondienst. De chauffeurs zien dagelijks dat concurrerende bedrijven de regels ongestraft aan de laars lappen. Naar aanleiding van dit gesprek heeft Minister Asscher beloofd wet- en regelgeving aan te passen en de bedrijven aan te pakken. Op zaterdag 30 november maken vakbondsleden de balans op van die beloften.

FNV Bondgenoten heeft al gezorgd dat de verdere vrijgave van de cabotageregels is gestopt. Het overtreden van de cabotageregels is een economisch delict waarop de Inspectie Leefomgeving en Transport handhaaft. Daarnaast zijn cao-afspraken ‘Gelijk Werk, Gelijk Loon’ gemaakt, om de arbeidsverdringing tegen te gaan.

Edwin Atema van Stichting VNB/FNV Bondgenoten: "Maar dit is niet genoeg. Wij willen ‘Koopkracht en Echte Banen’ in Transport en Logistiek. Concurreren over de rug van werknemers moet uitgebannen worden. De oplossing voor de transportsector is niet het bedenken van malafide constructies om de loonkosten te verlagen."

Volgens de vakbond is de oplossing wel de effectieve handhaving van de bestaande regels en waar nodig aanscherpen van de regels. Bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten: "Wij willen dat opdrachtgevers aansprakelijk gesteld worden voor de manier waarop ze transportopdrachten uitbesteden. Opdrachtgevers moeten zich realiseren dat ze niet  voor een dubbeltje op de eerst rang kunnen zitten. Zolang de concurrentie ten koste van werknemers doorgaat, wordt het vak van chauffeur een pulpbaan waarbij je genoegen moet nemen met een Oost Europees uurloon. Een fatsoenlijke loonsverhoging zit er niet in, want voor iedere werknemer is er wel een goedkopere werknemer te vinden." Een eerlijke prijs voor Echte Banen is belangrijk voor de chauffeurs. 

De FNV vindt dat kabinet en werkgevers moeten investeren in mensen en economie.  Zo krijgen mensen weer vertrouwen. Miljardenbezuinigingen staan daar haaks op. Ook hebben mensen echte banen nodig: met genoeg zekerheid, waardering en een stabiel inkomen.

Daarom start FNV een campagne voor meer koopkracht en echte banen, want bezuinigen is geen werk.