Clicky


Groeiende vraag op AutoScout24 Trucks

Groeiende vraag op  AutoScout24 Trucks
18-11-2013 17:52 | Bedrijfsnieuws | auteur Marcel van der Voort

[advertorial]

DAMWOUDE - "De markt voor tweedehands merken op het gebied van vrachtwagens blijft groeien. Op AutoScout24 Trucks zijn 40 procent meer adverteerders", vertelt Marco van Bree van AutoScout24 Trucks.

"Wij hebben onze focus verlegd naar het transportsegment. En dan gaat het onder andere om trucks, aanhangwagens, tractoren en bedrijfswagens. Dit is een belangrijk onderdeel van onze strategie en actief in diverse landen", meldt hij verder.

"In Nederland is vooral de nadruk op vrachtwagens en tractoren. Omdat de algemene vraag hiervoor het grootst is."

"Wij zijn momenteel actief in 35 landen. Nieuwkomers zijn Nigeria, Marokko en Libië. Een obstakel daar zijn wel de importkosten. Ook zijn we ons gaan richten op Senegal en Oekraïne", klinkt het.

"Er is een groot budget beschikbaar om in genoemde landen een marktaandeel te kunnen veroveren."

Meer vraag

"De algemene vraag naar tweedehands vrachtwagens is het laatste jaar omhoog gegaan. Dat komt omdat ondernemers de hand op de knip houden wat betreft de aanschaf van een nieuwe vrachtwagen. De verkoop van nieuwe vrachtwagens is minder geworden. En de aankoop van tweedehand voertuigen gaat sterk omhoog."

"Bedrijven in de logistiek repareren hun vrachtwagens of kopen een tweedehandse, in plaats over te gaan tot de aanschaaf van een nieuwe."

"Wij zien bij AutoScout24 Trucks grote verschillen tussen West-Europa, Afrika en het Midden-Oosten. De vraag is anders. Dat komt onder andere omdat er een groot verschil is tussen lonen en uitgaven. In landen buiten West-Europa zijn ze vooral op zoek naar de oudere modellen.

“De verkoop van oudere Nederlandse vrachtwagens naar die landen is zeker een mogelijkheid. Wel is het zo dat 70 procent van de verkochte wagens in West-Europa blijft.” Het gaat vooral om eigen land, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.

De overige 30 procent gaat met name naar Oost Europa en de Oekraïne. Maar de kans dat een Nederlandse vrachtwagen in Libië terecht komt is niet groot.”

Import

"De importregulatie kan een obstakel zijn. Het is niet makkelijk om bijvoorbeeld de markt in Afrika te veroveren. Regels worden er niet altijd goed nageleefd en af en toe is er corruptie."

"Ook importeren in het Midden-Oosten is niet gemakkelijk. Omdat zaken zoals bouwmachines over het Suezkanaal worden vervoerd zijn de im- exportkosten hoog."

Contact

"Wij hebben 40.000 adverteerders. Er zijn verschillende mogelijkheden om met een verkoper of dealer in contact te komen. Doe een bod; stuur een contactmail; volg de prijs van een voertuig of; maak gebruik van de terugbelknop. Met het verzoek aan de koper- of verkoper om terug te bellen."

"Wij maken het steeds makkelijker om met elkaar in contact te komen en te blijven. Wij willen de communicatie continu verbeteren. Veranderen de strategie en gaan met de markt mee."

AutoScout24 is in Nederland marktleider. AutoScout24 Trucks is in Nederland geen marktleider. Het is wel onze ambitie om dat te worden. Uiteraard is het succes van AutoScout24 goede reclame voor het Truckonderdeel.”

“AutoScout24 is bekend bij veel mensen. Die favorietenrol kunnen wij inzetten om bijvoorbeeld vrachtwagendealers aan te spreken.”

Statistieken

Er is een enquête geweest onder 300 handelaren. Daarvan is 65 procent tevreden met de winstmarge in het afgelopen jaar. De recessie heeft invloed op de aanschaf van nieuwe vrachtwagens. Wij merken dat de tweedehands markt aansterkt en dat de handelaren geen angst hebben. “

“Bij de start van de recessie hadden wij de indruk dat het een positieve invloed zou kunnen hebben op de tweedehands markt. Maar hielden toch ons hart vast en hoopten dat niet alles ging stoppen.”

“Wij merken dat de prijs voor een tweedehands vrachtwagen in augustus van dit jaar 35 procent hoger was dan in februari. In augustus is de vraag groter. In de zomer richten wij ons ook meer op de verkoop van landbouwvoertuigen, vanwege de oogsttijd.”

Scania

“Wij merken dat vooral Scania populair is op AutoScout24 Trucks. Hierdoor blijkt dat de mensen nog steeds kwaliteit en zekerheid bij hun aankoop willen. Achter Scania komt Iveco. De verschillen vallen mee”, aldus Van Bree van AutoScout24 Trucks.

Het is duidelijk dat AutoScout24 Trucks in populariteit groeit. “Het is lastig de markt binnen te treden. Maar we merken een solide groei. En gaan dus voortdurend omhoog. Om de positie van marktleider over te nemen is lastig.”

 “In 35 landen zijn wij actief. Niet al die landen hebben een eigen website. Wel is de informatie in de taal van die landen beschikbaar.”

“Onze laatste verandering aan de werkwijze was dat wij ons op de transport gingen richten. Dat is ook ons basisplan van de komende periode.”

Eyecatchers

Op AutoScout24 Trucks staan ook verschillende  zogenoemde ‘Eyecatchers’ zoals een nostalgische brandweerauto met alles er nog op en aan. Van Bree: “De grootste vraag hiervoor komt uit Duitsland. Wellicht omdat dit de thuisbasis van onze organisatie is. Over de actuele vraag naar deze voertuigen heb ik geen gegevens. De verkoper kan tegen extra betaling het voertuig meer bloot stellen aan de bezoekers van de website.”

“De kracht van AutoScout24 Trucks is dat de geïnteresseerde er makkelijk en snel kan adverteren. Tegen een aantrekkelijke prijs.”

Op de detailpagina’s bij een advertentie staan specificaties van de voertuigen. Is dat belangrijk en gewild? Van Bree: “Dat is zeker belangrijk en gewild. Vooral als je jezelf in een land aan bepaalde normen moet houden. Het kopen van een vrachtwagen is een behoorlijke investering. En dat moet de juiste zijn.”