Clicky


DHL investeert in vernieuwing wagenpark

DHL investeert in vernieuwing wagenpark
19-11-2013 16:06 | Overig | auteur De Redactie

SCHIPHOL - DHL investeert opnieuw verder in de vernieuwing van zijn wagenpark. Maar liefst 107 trekkers en 131 kleingoedwagens worden vervangen. De trekkers met de bekende DHL opleggers verzorgen ’s nachts lijnverbindingen tussen alle terminals van DHL Express in Nederland en België en worden overdag rondom de  terminals ingezet voor het afhalen en afleveren van de grotere volumes bij klanten. De bestelwagens zijn een vervangingsinvestering voor het Day Definite-Network rond verschillende terminals in Nederland.

Door het nieuwe materieel kunnen bedrijfskosten worden verlaagd en efficiency en comfort sterk verbeterd. Dat laatste met het oog op gezondheid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Tussen nu en eind december worden ‘de wielen’ afgeleverd.

Eerste bestelbussen volgens EURO 6-norm

DHL Express is het eerste bedrijf zijn dat zijn service verleent met bestelbussen die voldoen aan de EURO 6-norm. De keuze voor de kleingoedwagens is namelijk gevallen op de Mercedes-Benz Sprinter 310 CDI. De Sprinters hebben zo’n 15 kubieke meter laadruimte voor circa 1150 kg aan zendingen, achter een gesloten tussenschot.  De grote sprong voorwaarts zit hem in lagere bedrijfskosten en een unieke combinatie van verbeterde efficiency en meer gebruiksgemak. De instap aan de achterzijde is lager; ergonomisch is dat beter. Verder beschikken de ‘sterren’ over automaat , airco, radio-navigatie met bluetooth, ergononmische stoelen met lendensteun, achteruitrijcamera en verwarmde buitenspiegels.

State-of-the-art MAN-trekkers

De nieuwe trekkers zijn van MAN, type TGS. Een hele stoere verschijning, die bovendien is voorzien van een aantal innovatieve voorzieningen. Op het vlak van efficiency, milieu en gebruiksgemak zijn ze een flinke stap vooruit. De motor voldoet aan de laatste EURO 6-norm. Daarmee is het milieu gediend, met name door sterk verminderde uitstoot van fijnstof. Ook het brandstofverbruik ligt aanmerkelijk lager. Dat wordt bereikt door moderne motortechnologie, begrenzer op 83 km/uur, een start-stop-systeem, spoilers en zijskirts. De MAN heeft een automatische versnellingsbak. Het gebruiksgemak is verder verbeterd door een extra goede stoel met  lendensteun en stoelverwarming, airco, radio-navigatie met bluetooth, verwarmde buitenspiegels, een achterruit in de cabine en een lage instap.  Ook wordt gebruik gemaakt van de MAN-tronic, een telematische tool die op afstand inzicht geeft in de voertuigprestaties en het  gedrag chauffeur. De bedrijfskosten zijn lager dan bij de huidige trekkers.

Betrokkenheid en duurzame inzetbaarheid

De keuze van merk, type en uitvoering is tot stand gekomen in nauw overleg met alle betrokkenen. De eisen vanuit de dagelijkse operationele praktijk vormden het startpunt in het keuzeproces.  Vervolgens zijn  bedrijfsartsen geconsulteerd, die met name veiligheid en gezondheidsaspecten inbrachten en zijn ook de chauffeurs betrokken. Vervolgens hebben er praktijktesten plaatsgevonden met alle merken die op de shortlist stonden. Ronald Leunisse, Vice President van het Day Definite Network van DHL Express: “We hebben alle expertise en inzichten gemobiliseerd. Dat kwam ook de kwaliteit van de uiteindelijke keuze ten goede. In ons voortdurende streven onze service aan de klant nog verder te verbeteren, speelt goed materiaal een belangrijke rol.  En dat geldt ook voor onze inspanningen op het vlak van duurzame inzetbaarheid van mensen; een belangrijk issue in de logistiek. Met deze trekkers en bestelwagens kunnen we voor de dag komen: een zakelijk verantwoord visitekaartje met uitstraling.”

Milieu

Deutsche Post DHL heeft zich ten doel gesteld om in 2020 zijn CO2 efficiency met 30% verbeterd te hebben.  Daarbinnen past vernieuwing van de luchtvloot en vloot aan vracht- en bestelwagens. Ook is DHL betrokken bij proefprojecten met alternatieve aandrijfsysteem en alternatieve vormen van transport. Dit geldt voor hybride motoren, elektrische voertuigen en zowel aardgas- als biogasvoertuigen alsmede dual fuel en aërodynamische aanpassingen. Daarnaast heeft Nedereland een groot aantal fietskoeriers. Sommige daarvan wereken met  de zogenaamd parcycle, de moderne bakfiets, waaronder ook versies met elektrische trapondersteuning. Ook de keuze voor dieselmotoren met de nieuwste en hoogste EURO 6-milieunorm past in dit beleid.