Clicky


Abonnementhouders voelen zich gedupeerd door lastige procedures rondom OV-chipkaart

Abonnementhouders voelen zich gedupeerd door lastige procedures rondom OV-chipkaart
26-11-2013 17:20 | Algemeen | auteur De Redactie

Reizigers met jaartrajectabonnement of een 60-plus kortingskaart klagen veel over lastige procedures, terwijl ze ook het opzeggen van een abonnement ingewikkeld vinden. Dit concludeert het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het derde kwartaal van 2013.

Houders van een 60-plus kortingsabonnement hebben recht op enkele dagen vrij reizen per jaar. Vroeger kregen zij daarvoor papieren treinkaartjes, tegenwoordig moeten ze de dagen waarop zij gratis mogen reizen (zogeheten ‘keuzedagen’) op de OV-chipkaart laden. Reizigers ervaren deze procedure als minder flexibel. Keuzedagen zijn bijvoorbeeld niet op elk station op te laden.

Reizigers vinden  het opzeggen van NS-abonnementen vaak onnodig ingewikkeld, stelt het OV loket. Voor een groot aantal abonnementen geldt dat deze vaak wel kan worden opgezegd, maar dat de betalingsverplichting pas eindigt als de reiziger zelf het abonnement bij een oplaadpunt elektronisch heeft verwijderd.

Ook zijn er veel klachten over jaartrajectabonnementen. Zo’n abonnement stelt treinreizigers in de gelegenheid met korting te reizen op een bepaald traject. Vooral forenzen maken veel gebruik van een dergelijk abonnement. Deze abonnementhouders moeten hun abonnement tegenwoordig op een OV-chipkaart laden. Het is echter nog niet mogelijk met dezelfde OV-chipkaart ook buiten het traject waarvoor het abonnement is aangeschaft met de trein te reizen. NS vraagt zulke abonnementhouders voor reizen buiten het traject gebruik te blijven maken van papieren treinkaartjes. NS heeft inmiddels aangekondigd dat dit probleem met de invoering van een nieuw Traject Vrij Abonnement per 1 januari zal zijn opgelost.

In het derde kwartaal van 2013 ontving het OV loket in totaal 1.427 klachten. Dat zijn er 267 meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Net als vorige kwartalen, gingen ook nu veel van de klachten over te volle treinen tijdens de spits. Deze lijken het gevolg van het feit dat NS op een andere manier beschikbare treinstellen inzet. Kostenoverwegingen lijken hierbij een belangrijke factor.

Reizigers klagen erover dat de capaciteit  van treinen niet afgestemd zijn op het te verwachten reizigersaanbod. Een overvolle trein is op sommige trajecten geen incident als gevolg van onvoorzienbare omstandigheden, maar een structureel verschijnsel. Daarmee vormt het capaciteitsgebrek een ernstige inbreuk op de kwaliteit en de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer.”