Clicky


Nieuwe heftruckvloot voor Peterson

Nieuwe heftruckvloot voor Peterson
29-11-2013 16:08 | Aanschaf Nieuw Materiaal | auteur De Redactie

Peterson heeft in Den Helder onlangs nieuwe Linde heftrucks in gebruik genomen. De vernieuwing van de vloot is onderdeel van een vergaand investeringsplan waarvoor in 2012 al de eerste stappen zijn gezet. De eerste fase betreft acht heftrucks voornamelijk in het zwaardere segment. Begin 2014 volgt fase twee welke voornamelijk bestaat uit 5 ton elektrische heftrucks. De trucks zijn geleverd door MotracLinde.

“Het plan is in werking gesteld omdat we een verbetering wilden realiseren binnen de bestaande heftruckvloot. De verbetering en optimalisatie van de heftruckvloot was de start om het hele proces en alle trucks eens onder de loep te nemen. Er is onderzoek gedaan door MotracLinde naar de inzetomstandigheden voor de heftrucks bij Peterson. Toen dit geïnventariseerd was, zijn we met MotracLinde om tafel gaan zitten om te kijken in hoeverre de vloot geoptimaliseerd kon worden. En wat bleek: dat kon en fors ook", vertellen Maikel Kivits, HUB manager, Niels Noordeloos, Assistant Manager Base Operations en Jan Schipper, Deputy Director.

De Peterson standaard

Op basis van de inventarisatie stelde Peterson de ‘Peterson heftruck standaard’ op met als centrale vraag ‘Wat willen wij terug zien in de nieuwe heftrucks en dienstverlening’. Onderwerpen die hierin terugkomen zijn de veiligheid en het milieu, maar ook het comfort en kostenbeheersing spelen een belangrijke rol.

"In het kader van veiligheid en comfort hebben alle trucks een gesloten cabine en airconditioning. Een 17° draaibare stoel, twee pedalensysteem en een compleet hydraulisch vorkenbord zorgen voor comfort en veiligheid. We hebben hierin echt de mening van de chauffeurs gevraagd. Zij rijden de hele dag op de trucks, dus dat moet zo comfortabel mogelijk. Tevens zijn de trucks uitgerust met een start/stop systeem, dat scheelt draaiuren en brandstof waardoor de CO2 uitstoot aanzienlijk vermindert. Kostenbeheersing komt terug in brandstofbesparing en uiteraard zijn de technische aspecten van de trucks ook van belang. Deze standaard is in feite onze blauwdruk voor de toekomst geworden”, aldus Niels Noordeloos. “Alles is gedocumenteerd. We weten nu exact wat we in huis hebben."

Om goed aan de behoefte van Peterson te voldoen, zijn alle trucks en alle te vervoeren ladingen in kaart gebracht. "Het is uiterst belangrijk welke lading je met welke truck vervoert”, vertelt Maikel Kivits. “Na een gedegen onderzoek hebben we het juiste materieel voor onze inzet bepaald. Het kwam voor dat zware trucks lichte lading vervoerden, omdat die truck beschikbaar was. Dat is natuurlijk niet efficiënt."

95% minder roetdeeltjes

In de eerste fase zijn onder andere geleverd 2 x 14 ton en 3 x 8 ton heftrucks. Inmiddels rijden er ook 4 x 5 ton elektrische trucks op de Paleiskade en de HUB. De nieuwe generatie dieseltrucks zijn voorzien van nieuwe motoren voor minder uitstoot en een roetfilter dat zelf regenereert. Hierdoor wordt het aantal roetdeeltjes tot 95% verminderd. De trucks voldoen ruim aan de TIER 4i norm.

Daarnaast is op alle trucks een full service contract afgesloten en is er bijna dagelijks een vaste monteur van MotracLinde bij ons aanwezig. “Dat maakt de slagkracht groter en de downtime is minimaal”, vult Jan Schipper, Deputy Director, aan.

60% minder CO2 uitstoot

Naast de zwaardere Linde trucks H140 heeft Peterson ook 10 elektrische heftrucks E 50 aangeschaft. Deze nieuwe generatie E-trucks blijkt een absolute uitkomst voor Peterson. Het bedrijf stapt over van tien Linde diesel H50 naar tien elektrische E-50. “We wilden het plan eerst goed uitwerken voordat we tot aanschaf overgingen”.

In de tussentijd kwamen er nieuwe generaties zwaardere verbrandings- en elektrische heftrucks uit. Dit paste perfect in ons plaatje. “Voorheen reden we veel met dieseltrucks, vertelt Niels Noordeloos. Door de overstap naar de nieuwe generatie Linde E-trucks besparen we op brandstof en CO2 uitstoot. Zo hebben we berekend dat een dieseltruck per jaar 13.200 kg CO2 uitstoot en de nieuwe Linde E-50 maar 4.687 kg CO2. Dat is een vermindering van 60%. Daarbij kunnen de ogenschijnlijk kleinere trucks meer tonnage aan. Een goede bijkomstigheid. De trucks zijn slanker en compacter en manoeuvreren daardoor eenvoudiger over het terrein. De draaicirkel is korter en toch kunnen ze het zware werk aan. De chauffeurs zijn er erg tevreden mee.”

Impact registratie

Veiligheid staat voorop bij Peterson. Daarom is op alle heftrucks de Impactmanager geïnstalleerd. Dit systeem is al in gebruik op de Peterson vestiging in Aberdeen. De chauffeurs hebben een persoonsgebonden sleutel waarmee de truck in werking kan worden gesteld. Niet alleen worden impacts geregistreerd, maar het systeem dient ook als veiligheidscheck.

Voordat de chauffeur aan het werk gaat, loopt hij zijn checklist na. Als er eventuele mankementen zijn, dan komen die door het nalopen van de checklist boven water. Vervolgens start hij de motor en gaat aan het werk. Het systeem registreert alle impacts, van klein tot groot. “Mocht de chauffeur een impact hebben hoger dan 1,5 G - de kracht van rijden over een putdeksel – dan wordt navraag gedaan en waar nodig onderzoek verricht.Het is goed om te zien dat dit de bewustwording van impacts bij de chauffeurs vergroot”, aldus Niels Noordeloos.