Clicky


Brink Transport mogelijk weg uit Hardenberg door gesteggel om N340

Brink Transport mogelijk weg uit Hardenberg door gesteggel om N340
14-12-2013 15:00 | Opmerkelijk | auteur Marcel van der Voort

HARDENBERG - Directeur Henk Brink van Brink Transport Hardenberg overweegt om met het grootste deel van zijn onderneming uit Hardenberg te vertrekken. Nu de provincie Overijssel weinig haast maakt met de verbetering van de N340, de provinciale weg tussen Hardenberg en Zwolle is hij zijn geloof in de politiek kwijt.

De provincie bespaart 260 miljoen euro, maar verspeelt waarschijnlijk wel de hoofdvestiging van het transportbedrijf dat al sinds jaar en dag in de provincie is. Brink denkt aan verhuizen naar zijn vestiging in Twente.

Henk Brink zet zaterdagmiddag samen met Transport Online de zaken op een rijtje: "Het meest zit mij dwars dat ik met de politiek afspraken heb gemaakt. Het duurt allemaal vrij lang, dan wordt er iemand waker en die wil het totaal anders. Het is een heel circus waar ik druk mee ben geweest. Als ze zich dan opeens terugtrekken, dan heb ik daar moeite mee”, verduidelijkt Brink.

"En dat het roer om ging moesten we van anderen horen. Denk maar niet dat ze bellen om te vragen wat ik ervan vind", praat hij verder.

Vertraging

Er zijn al jaren plannen om de N340 aan te passen. Het kwam er niet van en deze keer leek de aanpak van de veelbesproken weg dichtbij. Maar recentelijk is in de Provinciale Staten een motie aanvaard die voor vertraging zorgt.

Coalitiepartij VVD heeft tegen alle verwachtingen in meegestemd met de oppositie. Om de plannen voor de N340 tussen Zwolle en Ommen te versoberen.

Daarom wordt er opnieuw gekeken naar de N340-plannen. Het is de bedoeling die 120 miljoen euro goedkoper gaat worden, zodat er meer geld overblijft voor andere projecten.

Brink: "Die weg moet echt snel aangepakt worden. Onze chauffeurs komen er van alles tegen dat voor oponthoudt zorgt. Zoals stoplichten, versmalde stukken weg, een afslaande auto en spoorwegovergangen."

Dreigement

Is de overweging om te vertrekken uit Harderberg geen dreigement om de provincie te bewegen toch alvast de miljoenen in de weg te steken? Brink: "Dat weet ik niet. Wij hebben naast onze Brink-vestiging in Hardenberg ook Compass. Ik kan mij voorstellen dat wij de regionale activiteiten van Compass samenvoegen met die van Brink Transport.”

“Het andere werk kan dan naar Twente. Als Harderberg een goede ontsluiting zou hebben is dat niet nodig. Maar nu gaat het niet goed. Het kost de chauffeurs bijna een uur om van Zwolle naar Hardenberg te komen. Dat scheelt mij een ton per jaar", verzucht de transportondernemer.

"Ons mogelijke vertrek zal voor de werkgelegenheid in Hardenberg niets uitmaken. Want ik neem alle jongens mee. De activiteiten blijven hetzelfde. En ik verwacht niet dat toeleveringsbedrijven er problemen door krijgen", stelt hij.

Hoe belangrijk is de snelle verbetering van de N340 voor zijn bedrijf? Brink: "Als je de schaal 1 op 10 neemt dan zeg ik: 10. Het is superbelangrijk om snel in het achterland te zijn."