Clicky


DAF breidt nieuwe Euro 6 CF- en XF-serie verder uit

DAF breidt nieuwe Euro 6 CF- en XF-serie verder uit
19-12-2013 11:08 | Daf | auteur De Redactie

Nadat DAF eerder dit jaar de productie startte van de eerste CF- en XF- Euro 6  trekker-varianten (4x2 en 6x2 met gestuurde voorloopas), wordt het programma nu uitgebreid met een complete reeks drie-assige bakwagens met sleep-, voorloop- of tandem-as. Een volledig nieuw ontwikkelde luchtvering biedt grote voordelen voor toepassingen met wissellaadbaksystemen, zoals de in Duitsland populaire BDF.

 In april en juni zijn de 4x2 trekker-varianten van respectievelijk de nieuwe DAF Euro 6 XF en CF in productie genomen, gevolgd door de 6x2-trekkers met gestuurde voorloopas (FTG) en de eerste 4x2 bakwagen-uitvoeringen. Nu volgen de 6x2 bakwagens met enkel- of dubbellucht sleepas (FAR en FAS), gestuurde naloopas (FAN) en gestuurde voorloopas (FAG), onmiddellijk gevolgd door een complete reeks trucks met dubbel aangedreven tandem.

 6x2 bakwagens met sleepas

Voorzien van een sleepas, staan de nieuwe bakwagens binnen de Euro 6 CF- en XF-serie allereerst garant voor een hoog nuttig laadvermogen. Bij de FAR met sleepas met enkele montage wordt achter de aangedreven as met een technisch draagvermogen van 13 ton, een 7,5 tons sleepas toegepast. De betreffende CF- en XF-uitvoeringen lenen zich dan uitstekend voor bijvoorbeeld nationaal en internationaal koel- en vriesvervoer en met name ook volume- en groot-volume-transport.

De FAS-modellen zijn voorzien van een 10 tons sleepas. De dubbele montage zorgt voor een hoge stabiliteit, belangrijk bij toepassingen met een relatief hoog zwaartepunt, zoals bij het transport van afzetbakken of vee. De CF en XF 6x2 FAR en FAS zijn overigens leverbaar met wielbases van 4,20 tot 5,90 meter.

Ook nieuw binnen het leveringsprogramma van de Euro 6 CF en XF zijn overigens de uitvoeringen met een gestuurde naloopas (FAN) voor een hoge wendbaarheid. Daarmee leent de nieuwe Euro 6 CF FAN zich bij uitstek voor toepassing binnen de bebouwde kom, zoals voor het ophalen van huisvuil of de distributie van dranken.

 De ideale basis voor BDF-toepassingen

Naast DAF’s bekende ECAS luchtvering op de achteras, kan nu ook de vooras worden uitgerust worden met luchtvering met extra grote hefhoogte. In het geval van de 6x2 bakwagen-chassis ontstaat zo de ideale basis voor het gebruik van wissellaadbaksystemen, zoals bijvoorbeeld de BDF, die met name in Duitsland en omringende landen populair zijn. Dankzij de nieuwe luchtvering bedraagt de hoogteverstelling van het chassis vóór maar liefst 280 millimeter en achter zelfs 285 millimeter. Door de grotere luchtcapaciteit gaat het heffen en dalen van het chassis nu bovendien aanzienlijk sneller en kan dat frequenter achter elkaar plaatsvinden. Al deze verdere verbeteringen betekenen een nog bredere inzetbaarheid, maximale efficiency en een nog hoger bedieningsgemak.

 Overigens biedt DAF nu ook ‘af fabriek’ complete BDF-oplossingen, waarbij het chassis compleet geleverd wordt met frame met twist-locks en de volledige elektrische installatie. Er is daarbij keuze uit een versie voor wisselbakken met een lengte tot 7,45 meter (afzethoogte: 1,32 m) en uit een variant die geschikt is voor bakken met een lengte tot 7,82 meter (afzethoogtes: van 1,12 tot 1,32 m).

 6x2 bakwagens met gestuurde voorloopas

Naast een reeks aan versies met naloopas gaan nu ook de nieuwe CF bakwagens met gestuurde voorloopas in productie (FAG). Deze zijn speciaal bedoeld voor toepassingen waarbij een hoog nuttig laadvermogen gekoppeld dient te worden met maximale erfvriendelijkheid, zoals voor bijvoorbeeld een vuilniswagen met achterlader of het ophalen van melk. Vóór de aangedreven as van 13 ton wordt een gestuurde as met een technisch draagvermogen van 7.5 ton gemonteerd.

 Dubbel aangedreven tandem voor zware inzet

Met de 8x4-uitvoeringen (FAD) van de nieuwe Euro 6 CF- en XF-bakwagens richt DAF zich op ondernemingen die hun voertuigen onder zware omstandigheden inzetten binnen met name het bouwtransport en speciaal vervoer. Daarom wordt standaard gebruik gemaakt van DAF’s bekende, acht-stangen-tandem met naafreductie voor toepassingen waarbij regelmatig ‘off road’ wordt gereden en met enkele reductie waarbij dat slechts beperkt gebeurt. De 8x4 bakwagen zal veelal uitgerust worden met kipper, betonmixer of betonpomp of gebruikt worden voor andere specifieke, zware toepassingen.

 Van de nieuwe Euro 6 CF is tevens een 6x4 FAT beschikbaar. Die leent zich perfect voor het vervoer van zand en grond, afvalcontainers, agrarische producten, beton en afzetcontainers. De 6x4 FAT is leverbaar met een maximale asbelasting van 9 ton op de vooras en technisch 26 ton op de tandem voor treingewichten tot 50 ton.

 DAF levert de 8x4 en 6x4 Euro 6-modellen ook in speciale Construction-versie met een eigen uitstraling en belangrijker: een oploophoek van 25o en een bodemvrijheid van 40 cm, mede dankzij de toepassing van ‘rechte’ assen.

 Nieuwe bakwagen-chassis: veelzijdigheid troef

Uiteraard profiteren de nieuwe bakwagen-uitvoeringen van de Euro 6 XF en CF van de vele vernieuwingen die DAF ook op de 4x2-trekkers introduceerde: een nieuw en aantrekkelijk design van exterieur en interieur, nieuwe aandrijflijnen, een compleet nieuwe voorwielophanging en nieuwe, nog efficiëntere assen.

 Met het oog op maximale efficiency en opbouwvriendelijkheid heeft DAF vooral ook veel aandacht besteed aan een optimale inrichting van het chassis. De SCR-unit en het roetfilter kunnen af-fabriek op meerdere plaatsen worden gemonteerd, afhankelijk van inzet en opbouw. De standaard AdBlue-tank is praktisch aan het chasis gemonteerd  maar kan ook onder de slaapcabine gepositioneerd worden en er zijn meerdere mogelijkheden voor de opstelling van de accu’s. Door de slimme plaatsing van al deze componenten zijn op de bakwagens brandstofvolumes tot 1.200 liter mogelijk maar ook vrije ruimtes aan het chassis tot 2,30 meter, ideaal voor montage van pompkasten of aggregaten.

 Efficiënte PACCAR-motoren, efficiënte PTO’s

Bij een omvangrijk leveringsprogramma zoals dat van de nieuwe Euro 6 CF- en XF-series hoort uiteraard een breed aanbod aan krachtige en efficiënte Euro 6-motoren. Beschikbaar zijn de 12,9 liter PACCAR MX-13-motor met vermogens van 303 kW (412 pk) tot 375 kW (510 pk) en de nieuwe 10,8 liter PACCAR MX-11-motor met vermogens van 210 kW (286 pk) tot 320 kW (435 pk). Het brandstofverbruik van de PACCAR MX-11-motor ligt gemiddeld nog eens tot 3% lager dan dat van de efficiënte 12,9 liter PACCAR MX-13-motor, terwijl het ruim 180 kilogram lagere gewicht zorgt voor een nog hoger laadvermogen.

 Optioneel is een AS Tronic geautomatiseerde versnellingsbak leverbaar met speciaal ontwikkelde schakelstrategieën voor regulier gebruik op de lange afstand, voor het vervoer van vloeistoffen, voor zware inzet of voor ‘off road’-toepassingen. En uiteraard is een breed programma PTO’s leverbaar voor de efficiënte aandrijving van de grote diversiteit aan opbouwen en hulpaggregaten zoals die bij de DAF CF en XF voorkomen. Naast de bekende versnellingsbak-PTO’s, wordt op de PACCAR MX-13 en PACCAR MX-11 een generatorvoorbereiding leverbaar die aan de motor is opgehangen, wat de levensduur van de V-snaren sterk verbetert en het plaatsen van de generator voor de aandrijving van de koelunit vergemakkelijkt. Nieuw op de MX-11-motor is – naast de motor-PTO op 13 uur – een uitvoering op 11 uur met een koppel van 250 Nm en directe pompmontage. Verder is ook aan de voorzijde van de motor een hydropomp-voorbereiding (35 kW) beschikbaar, met als groot voordeel dat deze geen invloed heeft op de ruimte tussen de cabine en de opbouw.

 Elektrische installatie en opbouwvriendelijkheid

De volledige elektrische installatie is opnieuw ontworpen met een optimale routing en een uitstekende bescherming ten behoeve van maximale betrouwbaarheid. Bovendien zijn de elektrische en elektronische systemen die van belang zijn voor de opbouw, mooi gegroepeerd en gescheiden van de voertuigfuncties, wat het werk van de opbouwer vergemakkelijkt en bijdraagt aan een maximale voertuiginzetbaarheid. Om diezelfde reden zijn de bakwagens uit het nieuwe CF- en XF-programma opgebouwd volgens het Body Attachment Method (BAM) principe, waarbij het chassis af-fabriek standaard beschikt over een specifiek gatenpatroon en is uitgerust met opbouwsteunen voor een nog grotere opbouwvariëteit en een nog eenvoudigere montage van de carrosserie.

 Met de introductie van een grote variëteit aan drie-assige Euro 6 CF- en XF-bakwagens bouwt DAF haar brede leveringsprogramma verder uit. Begin volgend jaar zal dit overigens gecompleteerd worden met een reeks aan vier-assige bakwagens met enkele aandrijving voor zeer specifieke toepassingen. Met dit brede programma onderstreept DAF haar toonaangevende positie door voor elke inzet een truck op maat te leveren: krachtig en efficiënt voor de hoogte opbrengst per kilometer.