Een kijkje in de keuken bij... Transportbedrijf H. Kamphuis en Zonen
VEENDAM - "Wij zijn een familiebedrijf waarvan de geschiedenis terug gaat tot 1920. In dat jaar begon mijn opa (Jan Kamphuis Sr.) een beurtdienst vanuit zijn woonplaats Meeden naar Winschoten met paard en wagen. Korte tijd later verhuisde hij naar Veendam en al snel werd ook de eerste vrachtauto aangeschaft. Naast de beurtdienst werden de activiteiten uitgebreid met veevervoer en transport voor de plaatselijke strokartonfabrieken. Na de Tweede Wereldoorlog kwam mijn vader Hendrik in de zaak”, vertelt Jan Kamphuis.
Tegenwoordig bestaat de vloot uit zes vrachtwagens en wordt het bedrijf geleid door de derde generatie, te weten Lukas en Jan. Kamphuis vervolgt: "Ook onze zonen Rick en Henk werken in het bedrijf als chauffeurs net als mijn vrouw Margreet, die de administratie doet. We beschikken over één veewagen, twee afzetcontainer wagens en drie trekkers met oplegger. Veevervoer is al heel lang onze specialiteit. Op dit moment vervoeren wij wekelijks zo'n 1100 varkens vanuit Noord-Nederland naar slachterijen in Nederland en Noord-Duitsland, wij zijn hiervoor QLL gecertificeerd.“
QLL is de afkorting van Quality system Livestock Logistics, een kwaliteitssysteem voor veevervoerders (red.).
"Onze andere hoofdactiviteit is de distributie van pootaardappelen. Voor opdrachtgever Averis Seeds zorgen wij ervoor dat pootgoed van de telers naar de kopers wordt vervoerd. Het betreft hier seizoenswerk dat loopt van november tot april met een onderbreking als het echt winter wordt. Door schaalvergroting in de landbouw beschikken steeds meer boeren over een gekoelde opslag en kunnen al in de herfst hun nieuwe voorraad pootaardappelen opslaan. Het betreft hier zowel los gestorte aardappelen als aardappelen in bigbags. Ons werkgebied is Noord/Oost Nederland en de Duitse grensstreek", vertelt Kamphuis.
“Verder vervoeren we in de zomer veel graan met de container auto's. We zijn hiervoor GMP gecertificeerd; dit is een kwaliteitssysteem dat gebruikt wordt in de voedingsmiddelenindustrie. GMP regelt dat het graan in schone containers geladen wordt. Ook rijden we met een trekker met oplegger een wekelijkse groupage rit tussen Nederland en Noorwegen. Door de jaren heen hebben we een netwerk opgebouwd van transportbedrijven waarmee we samenwerken. Is er niet voldoende eigen werk dan werken we veelal voor bedrijven uit dit netwerk."
De sterke punten van Kamphuis zijn: "dichtbij de klant staan en klein en flexibel", aldus Jan en Margreet. "Er is bij ons veel aandacht voor kwaliteit, hoewel de kosten van de periodieke audits voor ons relatief hoog zijn, stellen onze klanten hoge eisen en waarderen deze investeringen."
De economische crisis is tot dusver aan het bedrijf voorbij gegaan. Jan Kamphuis: "Wij werken met name in de agrarische sector en merken tot op heden weinig van de crisis. Ook de toekomst zien wij met vertrouwen tegemoet."
Op de vraag of hij de buitenlandse chauffeurs ook als bedreiging ziet is Jan Kamphuis duidelijk: "Het werk dat wij doen, met 10 tot 15 laad- en losadressen in de pootaardappelen, zie ik niet door buitenlanders gedaan worden. Dit geldt ook voor de overige werkzaamheden, één van onze sterke punten is de goede verslaglegging. Door de jarenlange investeringen in kwaliteit bieden wij onze klanten een stuk meerwaarde."
Auteur: Leonard Looijenga