Clicky


TLN en EVO: Nieuwe tachograaf geen oplossing voor handhavingsproblemen

TLN en EVO: Nieuwe tachograaf geen oplossing voor handhavingsproblemen
15-01-2014 17:07 | Transport | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn ontevreden met de Europese plannen voor een nieuwe digitale tachograaf. TLN en EVO stellen dat de voorgestelde technische upgrade van de tachograaf, die de rij- en rusttijden van chauffeurs digitaal registreert, geen oplossing biedt voor de huidige problemen met het niet geharmoniseerd toepassen van de regelgeving in Europa, met soms absurde en hoge boetes als gevolg. 

Het Europees Parlement stemde vandaag in met het voorstel om te komen tot een nieuwe digitale tachograaf. Met de nieuwe "smart" tachograaf, die naar verwachting in de loop van 2017 op de markt zal komen, kunnen inspectiediensten op afstand gegevens van de tachograaf bekijken. 

Handhaving

Het op afstand in de tachograaf kijken mag alleen als selectiemiddel voor een staande houding gebruikt worden. Hierdoor zijn automatische boetes in beginsel uitgesloten. De interpretatieverschillen blijven volgens TLN en EVO echter in stand. Om er zeker van te zijn dat het handhavingsbeleid in lijn met deze wetgeving wordt opgesteld gaan de organisaties daarom in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Europese instantie van samenwerkende inspectiediensten (ECR).

TLN en EVO zijn wel tevreden over het feit dat de nieuwe verordening in de toekomst een einde maakt aan de verklaring van activiteiten (ook wel verlofbriefje genoemd) die een chauffeur bij zich moest hebben na een vakantie. Met deze wijziging wordt een grote administratieve last bij het bedrijfsleven weggenomen.