Clicky


Mkb'er moet steeds vaker op geld wachten

Mkb'er moet steeds vaker op geld wachten
19-01-2014 16:15 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf moesten met gemiddeld ruim veertig dagen vorig jaar langer dan ooit op de betaling van hun rekeningen wachten. De mkb'ers spanden steeds vaker een incassoprocedure aan: een stijging van 85 procent ten opzichte van 2010. Het gemiddelde bedrag dat bij incassozaken openstond was zesduizend euro. Dat meldt zondag Interpolis, een van de grotere spelers op de markt voor rechtsbijstandsverzekeringen voor het mkb.

Het aantal oninbare vorderingen waarvan geen zaak werd gemaakt is vele malen hoger, licht marketingmanager Erna Kuijper van Interpolis toe. "Acht van de tien ondernemingen kregen te maken met het faillissement van een afnemer en konden daardoor helemaal naar het geld fluiten."

Het aantal incassotrajecten nam in 2013 weliswaar niet verder toe ten opzichte van een jaar eerder, maar volgens Interpolis worden de procedures steeds 'heftiger'. Bedragen van een ton zijn geen uitzondering meer.

Kleine bedrijven en zzp'ers hebben het vaakst te kampen met achterstallige facturen bij binnenlandse klanten. Bij middelgrote ondernemingen gaat het in 36 procent van de gevallen om buitenlandse opdrachtgevers. Vier op de tien ondernemers stellen dat hun liquiditeitspositie onder druk komt te staan door te laat betalende afnemers.

"Het kalekipverhaal is erger dan ooit", vervolgt Kuiper. "Onze rechtsbijstandsjuristen krijgen steeds vaker met curatoren te maken. Ondanks dat 56 procent van de bedrijven aangeeft bang te zijn op die manier geld mis te lopen, managen ze dit risico niet voldoende. Zo kan het ene faillissement het andere veroorzaken."

Interpolis raadt ondernemers aan vooraf na te gaan of een opdrachtgever kredietwaardig is. Ook moeten ze niet te lang wachten voordat ze aan de bel trekken, ook al is het een vertrouwde opdrachtgever.

Afgelopen zomer bleek dat de Nederlandse overheid en semipublieke instellingen de regels voor het betalen van facturen niet naleven. Uit cijfers van financieel dienstverlener Graydon bleek dat de overheid en semioverheid gemiddeld 46,6 dagen deden over het betalen van een factuur, terwijl de maximale betalingstermijn sinds 16 maart is teruggeschroefd naar dertig dagen.

Bedrijven waarvan de factuur na dertig dagen nog openstaat mogen sinds maart een percentage van de factuur als vergoeding vragen voor incassokosten. Daarvoor geldt een minimum van veertig euro, ook als het gefactureerde bedrag lager ligt. Daarnaast mogen bedrijven de wettelijke handelsrente over het openstaande bedrag rekenen. (Novum)