Clicky


Nieuwste Nooteboom 3+6 Pendel-X dieplader

Nieuwste Nooteboom 3+6 Pendel-X dieplader
20-01-2014 16:56 | Trailerbouwers | auteur De Redactie

De 9 aslijnen PXE dieplader, in de uitvoering 3-aslijnen ICP Interdolly en 6-aslijnen Pendel-X dieplader, is het nieuwste paradepaard uit het Nooteboom dieplader programma. De eerste combinatie is onlangs uitgeleverd aan het Deense bedrijf Bomholt en biedt een treingewicht van ca. 155 ton (bij 80km/u) binnen het Europese wegennet. Momenteel zijn al meerdere van deze nieuwste combinaties verkocht en worden binnenkort uitgeleverd.

Deze allergrootste Nooteboom dieplader combinatie is de ideale transportoplossing voor zeer zware ladingen met een treingewicht tot zelfs 196 ton bij lage snelheid. Bovendien biedt het belangrijke voordelen, waaronder lagere operationele kosten, in vergelijking met de complexere, zwaardere en duurdere moduletrailers.

Uitbreiding dieplader programma

Met deze nieuwe 3+6 PXE dieplader heeft Nooteboom weer een belangrijke stap gerealiseerd in de klantgerichte uitbreiding van haar dieplader programma. Zo heeft de klant een ruime keuze in assenstellen, Interdollies, Jeepdollies, laadvloeren en zwanenhalzen voor het samenstellen van een op maat gesneden transportoplossing.

Inspelen op strengere regelgeving

Met de nieuwste 9-aslijnen PXE dieplader speelt Nooteboom volop in op de Europese trend inzake strengere regelgeving t.a.v. beperking van de aslasten. De dynamische belasting voor wegen, viaducten en bruggen is de laatste jaren verder toegenomen. Hogere verkeersintensiteit en hogere gemiddelde snelheden hebben geleid tot een grotere dynamische belasting voor wegen, viaducten en bruggen. De kans op beschadiging aan de infrastructuur is hierdoor toegenomen.

Om toch het gewenste – of zelfs groter – laadvermogen te realiseren, zonder dat de individuele toegestane aslasten worden overschreden, is er binnen het Europese uitzonderlijk vervoer een toenemende behoefte aan grotere diepladercombinaties.

De nieuwe Nooteboom 6-asijnen PXE dieplader met 3-aslijnen ICP Interdolly is het ideale antwoord hierop. Zo is deze innovatieve transportoplossing volledig geoptimaliseerd voor 12 ton per aslijn bij 80 km/u en biedt daardoor het maximaal haalbare rendement voor het Europese speciaal- en zwaartransport.

Eenvoud van bediening

De Nooteboom 3+6 PXE dieplader kenmerkt zich door zijn zeer eenvoudige bediening in vergelijking met moduletrailers. Alle functies van deze diepladercombinatie zijn eenvoudig en overzichtelijk bedienbaar met slechts bedieningshendels en knoppen. Bij moduletrailers is dit veel complexer en kunnen gemakkelijk bedieningsfouten door de chauffeur worden gemaakt.

Ook het laden en lossen van zelfrijdende machines gaat bij de Nooteboom PXE dieplader veel sneller en gemakkelijker. De zwanenhals met ICP Interdolly is heel eenvoudig van de laadvloer los te koppelen. Daarnaast kan de ICP Interdolly heel gemakkelijk op de laadvloer worden geplaatst, zodat een veel kortere combinatielengte wordt gerealiseerd. Dit is vooral van belang wanneer zonder lading gereden wordt. Het biedt daarmee belangrijke voordelen in vergunningen, transportbegeleiding, transportefficiency, brandstof en bandenslijtage!

Brede gieksleuf

Ook de zeer diepe en brede gieksleuf in de Nooteboom PXE dieplader is een groot voordeel in vergelijk met een moduletrailer. Dit maakt het voor de chauffeur gemakkelijker om bijvoorbeeld een graafmachine te beladen binnen de toegestane doorrijhoogtes. De arm van de kraan kan immers in de sleuf worden geplaatst waardoor de laadhoogte aanzienlijk beperkt kan worden. Het demonteren van de giek is dan niet nodig.

Speciale hydraulische zwanenhals

Deze 3+6 PXE dieplader combinatie is uitgerust met de zeer gerenommeerde en betrouwbare afneembare hydronek. Standaard is deze geoptimaliseerd voor toepassing van 4- en 5-assige zwaartransport trekkers met een 32 tons koppelingsdruk bij 80 km/u. Voor ladingen met een hoog zwaartepunt kan de zwanenhals eenvoudig met een hendel van een 3-punts naar een 4-punts hydraulische afsteuning geschakeld worden. Hierdoor wordt een grotere transportveiligheid gerealiseerd vanwege veel grotere zijdelingse stabiliteit.