Clicky


Mansveld houdt vast aan invoering spoorsysteem

Mansveld houdt vast aan invoering spoorsysteem
22-01-2014 13:16 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) houdt vast aan de invoering van het nieuwe veiligheidssysteem voor het spoor ERTMS. Dat bleek woensdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

"Ik zeg op voorhand niet dat ik allemaal data loslaat", zei Mansveld. Tegelijkertijd is het ook belangrijk om niet over één nacht ijs te gaan. "Zorgvuldigheid zal altijd gaan boven tempo." In het regeerakkoord is afgesproken dat het systeem vanaf 2016 wordt ingevoerd. Daarvoor is twee miljard euro gereserveerd.

De bewindsvrouw werd van verschillende kanten onder vuur genomen vanwege een kritisch artikel maandag in de Volkskrant. Daarin stond onder meer dat het ministerie veel te optimistisch is over de kosten die met het project gepaard gaan. Experts schatten die op vijf tot acht miljard. Bovendien zouden experts hun zorgen niet mogen overbrengen aan de Kamerleden omdat hun een spreekverbod opgelegd zou zijn.

Betty de Boer van regeringspartij VVD noemde de mogelijk hogere kosten 'schrikbarend'. "Ik wil zo snel mogelijk opheldering van de staatssecretaris. Dit lijkt mij echt veel te veel." Het Kamerlid eiste een gedetailleerde kosten- en batenanalyse. Bovendien vroeg zij zich af of het nieuwe systeem wel overal moet worden aangelegd en of het wel nodig is op rustige 'regionale lijntjes'.

Ook Duco Hoogland van de coalitiepartner PvdA trapte op de rem. Hij bepleitte een 'slimme introductie' van het systeem, per traject. "Ik zit er niet zo geharnast in dat nu al overal moet worden begonnen met het aanleggen van ERTMS." De PvdA'er was eveneens geschrokken door de mogelijk hogere kosten. "Dat kwam nogal rauw op het dak."

Volgens Mansveld is het verder nog veel te vroeg om inzicht te hebben in de kosten. Momenteel worden vijf scenario's voor de invoering van ERTMS in kaart gebracht, elk met andere kosten. Pas als dat klaar is, komt er duidelijkheid over de kosten. De bewindsvrouw zei verder dat zij zich niet herkent in de vijf tot acht miljard. "Dat is voor mij een verrassing."

Ook sprak zij tegen dat aan experts een spreekverbod is opgelegd. Wel is het zo dat een aantal cijfers vertrouwelijk zijn.

ERTMS moet het mogelijk maken dat in de toekomst treinen sneller en veel dichter op elkaar kunnen rijden. Dat biedt veel voordelen voor het drukbereden spoor in Nederland. De Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht zijn al uitgerust met ERTMS. (Novum)