Clicky


ABN AMRO zet e-mailkeurmerk in tegen fraude

ABN AMRO zet e-mailkeurmerk in tegen fraude
10-02-2014 12:30 | Financieel | auteur De Redactie

AMSTERDAM - ABN AMRO gaat bankfraude bestrijden door e-mailberichten van een keurmerk te voorzien. Internetproviders en klanten kunnen de berichten van de bank daarmee onderscheiden van frauduleuze e-mails. Dat heeft ABN AMRO maandag laten weten.

Gebruikers van onder meer Gmail en Outlook zien bij berichten van ABN AMRO voortaan een icoontje dat meldt dat de afzender bonafide is. De bank maakt daarvoor gebruik van een systeem dat bedrijven als ING en Facebook al in gebruik hebben. De samenwerking met de
e-mailproviders Google, Microsoft, Yahoo en XS4ALL moet ervoor zorgen dat misleidende berichten als ongewenst worden herkend.

Door berichten zogenaamd namens de bank te versturen proberen kwaadwillende verzenders bij klanten frauduleuze software te installeren of persoonlijke codes te achterhalen. Over de eerste helft van 2013 bedroeg de totale schade in Nederland door fraude met internetbankieren 4,2 miljoen euro. (Novum)