Clicky


Meer concurrentie op spoor voor betere service aan treinreizigers

Meer concurrentie op spoor voor betere service aan treinreizigers
26-02-2014 17:21 | Algemeen | auteur De Redactie

BRUSSEL - Meer concurrentie moet de dienstverlening op het spoor aanzienlijk verbeteren. Het Europees Parlement stemde woensdag over een pakket wetsontwerpen waarin onder meer wordt gesteld dat nationale autoriteiten die nu contracten aan één enkele exploitant gunnen, openbaar moeten gaan aanbesteden of rechtvaardigen waarom ze dat niet doen.

Het pakket beoogt ook betere toegang voor nieuwe of kleine bedrijven tot de markt en versimpeling van complexe autorisatieprocedures voor het rijden met treinen.

Om de kwaliteit van de spoorwegdienstverleners voor de passagier te verbeteren, wordt een lijst met efficiëntie- en servicecriteria voor dienstverleningscontracten opgesteld. Ook staat in de amendementen dat er algemene regels moeten komen voor overheidsopdrachten in de spoorwegsector.

Nationale autoriteiten kunnen opdrachten voor diensten direct aan een bepaalde maatschappij gunnen, maar de EU-regels stellen daarvoor een maximumduur vast. Ook is rechtvaardiging van de keuze op basis van efficiëntiecriteria zoals punctualiteit, kosten efficiëntie, frequentie van treinen en klanttevredenheid door de autoriteiten vereist, zegt het Parlement.

De geselecteerde exploitanten moeten ervoor zorgen dat de werkomstandigheden van het personeel voldoen aan nationale, regionale of lokale normen.

Door de voorgestelde regels krijgen nieuwe exploitanten meer kansen en is er gelijke toegang tot de markt voor alle bedrijven. Er gelden wel een aantal waarborgen voor overheidsopdrachten vanwege het publieke belang dat gediend moet worden. Door de grootte van overheidsopdrachten te beperken, die per lidstaat zal verschillen vanwege de drukte op het spoor, wordt het voor kleinere exploitanten makkelijker om mee te dingen naar overheidsopdrachten.

Parlementariërs steunden ook regels om de veiligheidscertificering voor spoorwegmaatschappijen te harmoniseren en de tijd en kosten van vergunningsprocedures te beperken.

Vervolgstappen

De stemming over zes wetgevende dossiers over het vierde spoorwegpakket is in de eerste lezing van het Parlement goedgekeurd. Hierdoor hoeven de nieuwgekozen Parlementariërs in mei niet van voor af gaan te beginnen en kunnen ze voortbouwen op het werk wat in de huidige termijn is gedaan.

Mocht het nieuwe Parlement toch willen besluiten opnieuw te beginnen, dan kan dat wanneer een commissie dat wil en de leiders van de politieke fracties ermee instemmen.