Clicky


Ahold verwacht vooral veel groei uit online

Ahold verwacht vooral veel groei uit online
27-02-2014 09:06 | Financieel | auteur De Redactie

ZAANDAM - Ahold verwacht dat het dit jaar de omzet sterk kan laten groeien dankzij de uitbreiding van de online activiteiten. Over de vooruitzichten van de voedingsmiddelendetailhandel in het algemeen blijft het concern voorzichtig. Dat zei topman Dick Boer in een toelichting op de definitieve kwartaal- en jaarcijfers die Ahold donderdag publiceerde.

Uit de online activiteiten, Peapod in de Verenigde Staten, albert.nl en bol.com, haalde Ahold vorig jaar een omzet van 1,1 miljard euro. Daarmee maakte de online omzet ruim drie procent uit van het totaal. Bijna zeshonderd miljoen euro van de omzet kwam uit voedingsmiddelen, bijna 13,5 procent meer dan een jaar eerder. De omzetstijging was bij non-food met 23 procent veel hoger. Hoe Ahold de online activiteiten gaat uitbreiden, maakte het niet bekend.

Ahold bevestigde donderdag dat over heel 2013 de omzet 0,2 procent lager is uitgekomen op 32,6 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen steeg de omzet met twee procent. Het nettoresultaat bedroeg 2,5 miljard euro, ruim anderhalf keer meer dan een jaar eerder. Vanwege het goede nettoresultaat en de hoge vrije kasstroom wordt het dividend verhoogd met zeven procent, tot 0,47 euro per aandeel.

Volgens topman Boer had zijn bedrijf vorig jaar last van de 'klant die op de prijs bleef letten en terughoudend was bij de bestedingen, in het bijzonder in het tweede halfjaar'. Dankzij kostenbesparingen bleef het onderliggende resultaat toch vrijwel gelijk, aldus Boer. Ahold gaat uit van een geleidelijke verbetering van de economische omstandigheden. "We blijven verder zoeken naar manieren om onze activiteiten te vereenvoudigen en zo de kosten te verminderen."

Ahold meldde verder dat twee miljoen klanten van dochter Albert Heijn hun nieuwe bonuskaart, die in oktober werd geïntroduceerd, hebben geactiveerd. Een maand na de introductie waren dat er al anderhalf miljoen. In totaal zijn er meer dan vijf miljoen kaarten uitgedeeld. Activatie is nodig om persoonlijke aanbiedingen te krijgen. (Novum)