Clicky


Ruim 3 miljoen euro aan boetes voor overbelading op Vlaamse wegen

Ruim 3 miljoen euro aan boetes voor overbelading op Vlaamse wegen
27-02-2014 16:56 | België | auteur De Redactie

BRUSSEL(B) - Vorig jaar werden 1529 voertuigen voor overlading beboet in België. Dit leverde een totaal boetebedrag van 3.098.320 euro op. Vooral door de inzet van Weigh-in-motion-systemen ligt het geïnde bedrag bijna dubbel zo hoog als in 2010.

Naast controles zet het Agentschap Wegen en Verkeer sterk in op sensibilisering. Daarom bezochten 20 vrachtwagenchauffeurs in spe samen met Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits vandaag de weegbrug in Wetteren. Met investeringen zoals in Weigh-in-Motion-systemen wil minister Crevits de wegen naast sterk ook slimmer maken.

Meer dan 3 miljoen euro boete voor overladen vrachtwagens

Vorig jaar controleerden de wegeninspecteurs van het Agentschap Wegen en Verkeer 4488 voertuigen op overlading. De controles gebeurden deels via de WIM systemen en deels via visuele inspecties. Ruim een derde (34,07 %) van de geselecteerde en gecontroleerde voertuigen was hierbij in overtreding. Ook de wegpolitie voerde een reeks controles uit. Samen leverde dit een totaal boetebedrag op het Aslastendecreet van 3.098.320 euro op.

Weigh in motion zorgt voor efficiëntie

Sinds 2010 is het geïnde boetebedrag voor overlading bijna verdubbeld. Deze stijging is voornamelijk te verklaren door de installatie van negen Weigh in motion systemen. Met het Weigh in Motion (WIM) systeem worden vrachtwagens op basis van detectielussen en weegsensoren in het wegdek en camera’s gewogen terwijl ze rijden. De politiediensten en wegeninspecteurs kunnen op basis van dit systeem gericht potentieel overladen vrachtwagens uit het verkeer halen voor een precieze weging. Het gebruik van deze systemen leidt tot een grote efficiëntiewinst. Gemiddeld 81% van de voertuigen, die aan de kant worden gezet op basis van de WIM-metingen, blijken effectief overladen te zijn. Op plaatsen zonder WIM-systeem is 20% van de op het blote oog geselecteerde en gecontroleerde voertuigen overladen.

Momenteel zijn volgende WIM-installaties opgesteld op volgende locaties langs de Vlaamse autosnelwegen:

  • E40 richting Gent, ter hoogte van Erpe-Mere
  • N16 richting Puurs, ter hoogte van Scheldebrug
  • E40 richting Oostende, ter hoogte van Brugge
  • E17 richting Kortrijk, ter hoogte van Kruishoutem
  • E17 richting Gent, ter hoogte van Deerlijk
  • R0 binnering, ter hoogte van Halle
  • E313 richting Hasselt, ter hoogte van Geel
  • E34 richting Antwerpen, ter hoogte van Arendonk
  • E314 richting Lummen, ter hoogte van Genk

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: "We maken ons weggennet niet alleen sterk, maar ook slim door het gebruik van nieuwe innovatieve technologieën. Naast het onderhoud van de wegen plaatsen we dynamische verkeersborden, leggen we spitsstroken aan en installeren we trajectcontroles. Ook de WIM installaties bewijzen hun nut. Ze halen een efficiëntie van ruim 80 %. Door de controles op overladen vrachtwagens lopen de wegen minder schade op en voor de vrachtwagenchauffeurs is er minder tijdverlies. Deze aanpak is ook belangrijk voor de verkeersveiligheid. Extra sensibiliseren is ook nodig om chauffeurs in spe te wijzen op het belang van correct geladen vrachtwagens."

Niet enkel handhaven, maar ook sensibiliseren

Sinds enkele jaren zet het Agentschap Wegen en Verkeer naast handhaving ook sterk in op sensibilisering. Op uitnodiging van het Agentschap Wegen en Verkeer of door communicatie via de vaktijdschriften van de transportfederaties (Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen en UPTR) krijgen transportfirma’s en chauffeurs de mogelijkheid om een testweging aan te vragen. Tijdens deze weging worden vrachtwagens op vraag van de chauffeur of transportfirma gecontroleerd op (as)overlading. Deze testweging geeft hen de kans om hun manier van laden bij te sturen om zo in de toekomst de lading beter te verdelen over de verschillende assen. In 2013 voerde het agentschap zo 207 testwegingen uit.

Vrachtwagenchauffeurs in spe krijgen een blik achter de schermen

Naast transportbedrijven neemt het Agentschap Wegen en Verkeer ook proactief contact op met scholen die een opleiding tot vrachtwagenchauffeur aanbieden. Zo werden de leerlingen van het zesde jaar KTA MOBI uit Gent vandaag uitgenodigd om in de praktijk te ervaren hoe de wegeninspectie van het agentschap werkt. KTA MoBi is 1 van de 6 scholen in Vlaanderen die deze opleiding in het secundair onderwijs aanbieden

Tijdens een bezoek aan de weeginstallatie in Wetteren kregen 20 leerlingen de kans om zelf mee op pad te gaan met de wegeninspecteurs om vrachtwagens te controleren. Ze leren er de werking van de asweger en het Weigh-In-Motion Systeem kennen. Daarnaast kregen ze op het terrein heel wat nuttige info over hoe je een vrachtwagen correct kan laden en welke boetes er staan op een (as)overlading. Met deze praktijkcursussen voor laatstejaars hoopt het Agentschap Wegen en Verkeer toekomstige vrachtwagenchauffeurs te sensibiliseren.

Samenwerking met de federale Wegpolitie

Niet enkel de wegeninspecteurs van het Agentschap Wegen en Verkeer maken gebruik van de verschillende weeginstallaties naast de Vlaamse autosnelwegen. Ook de federale Wegpolitie en de lokale politiezones gebruiken deze installaties om overladen voertuigen te onderscheppen en te wegen. Naast afzonderlijke acties werken beide diensten regelmatig samen om grote controleacties uit te voeren waarbij zowel de lading als de documenten van de vrachtwagens worden gecontroleerd.