Twee derde van Nederlanders is niet blij met werk
Ruim één derde van de medewerkers in Nederland heeft maar hart voor het werk dat zij elke dag doen. Zo’n twee derde van de medewerkers heeft dat echter niet, zij zijn niet bevlogen met hun werk bezig en zouden indien mogelijk net zo lief een andere baan willen. Dit blijkt uit het rapport ‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland’ dat Effectory begin maart publiceert. Het rapport is gebaseerd op recent, grootschalig onderzoek, uitgevoerd onder ruim 400.000 medewerkers in Nederland. 37% bevlogen in werk
Gemiddeld heeft een organisatie in Nederland net iets meer dan 37% bevlogen medewerkers in huis. Bevlogen medewerkers hebben passie voor de inhoud van hun werkzaamheden. Zij krijgen energie van de taken die zij doen en zetten zich in om het beste uit zichzelf te halen. Een ruime meerderheid van de medewerkers is niet bevlogen (63%). Ze voeren hun werk over het algemeen wel naar behoren uit, maar hebben niet hun droombaan. 43% betrokken bij organisatie
Daarnaast blijkt dat 43% van de medewerkers betrokken is bij haar werkgever (20% is dit dus niet). Betrokken medewerkers hebben hart voor de organisatie waarvoor ze werken. Zij vinden zichzelf bij de organisatie passen en staan achter de doelen van de werkgever. 34% van de medewerkers is zowel bevlogen als betrokken. Dit zijn medewerkers die zich zowel qua takenpakket als qua werkgever als een vis in het water voelen. Zij zitten helemaal op hun plek en zijn de meest waardevolle krachten die een organisatie in huis heeft.
Bevlogenheid en betrokkenheid verhogen
Guido Heezen, directeur van Effectory en HR trendwatcher, geeft een toelichting op deze resultaten. "Uit deze cijfers blijkt dat er qua bevlogenheid nog veel onbenut potentieel is in Nederland. Bijna twee derde van de medewerkers doet blijkbaar niet het werk dat ze echt willen doen. Dat klinkt zo op het eerste gezicht niet best. Maar het biedt ook perspectief als je bedenkt dat de bevlogenheid en de betrokkenheid van medewerkers door organisaties behoorlijk te beïnvloeden zijn. Over het algemeen liggen de belangrijkste factoren om bevlogenheid te verhogen bijvoorbeeld op het gebied van werkplezier, verantwoordelijkheid en en uitdaging. Aspecten die voor een organisatie goed in kaart te brengen zijn en waarop het beleid kan worden aangepast. Denk aan het bieden van ruimte of budget voor nieuwe vaardigheden, het verbreden van functieprofielen of het uitdragen van het hogere doel van de organisatie. Lukt het om de bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers te verhogen, dan krijgen medewerkers veel meer plezier in hun werk. En de organisaties organisatie een enorme boost qua werksfeer en resultaat."