Clicky


HFM Combi-Link containerchassis

HFM Combi-Link containerchassis
07-03-2014 10:30 | Trailers | auteur De Redactie

GRONINGEN - HFM Trailers uit Groningen zorgde in 2010 voor een revolutie op trailergebied met een uiterst flexibel inzetbaar containerchassis. De oplegger was niet alleen inzetbaar voor het vervoer van alle denkbare afmetingen containers van 40ft tot 45ft High-Cube, maar ook als link trailer voor B-Double gebruik in LZV toepassingen. Sindsdien is het concept verder ontwikkeld met als resultaat de HFM Multi-Link trailer. Een B-Double met verrassende mogelijkheden.

Flexibiliteit

Nieuw is de HFM Combi-Link, deze bestaat uit twee drie-assige containerchassis, die beide het kenmerkende HFM schuifconcept hebben. De voorste oplegger is geschikt voor 20ft containers terwijl de achterste oplegger alles aan kan, net als de Multi-Link. Beide zijn ze daardoor tevens inzetbaar als link met daar achter iedere willekeurige containerchassis. Dat betekent dus optimale flexibiliteit in inzet.

Kunststof

Eén van de voordelen van het HFM concept is dat twee 20ft containers beide centraal geplaatst kunnen worden als multifunctionele B-Double. Door het uitgekiende concept blijft de LZV combinatie ook dan voldoen aan alle LZV eisen. Het schuifsysteem wat HFM toepast werkt met hoogwaardige kunststof glijplaten. Uitvoerige duurtesten hebben aangetoond dat dit materiaal zelfs werkt met dertig ton zware containers. Aandocken is dus geen probleem, terwijl door de centrale plaatsing tractie- en aslastproblemen tot het verleden behoren.

LZV of star

De multifunctionele B-Double combinatie kan in elkaar geschoven worden waardoor er één starre containeroplegger ontstaat op zes assen. Tijdens het inschuiven worden automatisch twee assen gelift.  Het voordeel is dat op deze manier alle LZV componenten gewoon meegenomen worden over routes of naar bestemmingen waar de LZV niet is toegelaten. Bij andere LZV concepten blijft in zo’n geval altijd ergens een deel van de combinatie achter. Ingeschoven kan bijvoorbeeld een 40ft container worden vervoerd zonder problemen.

Octrooi

De HFM Combi-Link combinatie is leverbaar met BPW trommel- SAF schrijfremassen. De voorste oplegger staat 455/40R22,5 banden terwijl de tweede oplegger op 385/55R22,5 banden staat. Voor de complete combinatie zijn drie kentekenbewijzen afgegeven. Eén voor iedere oplegger en één voor het samenstel van twee, in elkaar geschoven opleggers. De combinatie van twee HFM chassis is slechts twee ton zwaarder dan een gemiddeld deelbaar containerchassis. Als B-Double combinatie is dat goed voor een hoog netto laadvermogen. De HFM Combi-Link is Europees geoctrooieerd.