Clicky


Vijf generaties Mercedes-Benz trucks in vloot Heemex

Vijf generaties Mercedes-Benz trucks in vloot Heemex
12-03-2014 11:10 | Mercedes-Benz | auteur De Redactie

Heemex BV, onderdeel van Cementbouw, is gespecialiseerd in het transport van poedervormige bouwstoffen. In de loop der jaren heeft Mercedes-Benz een belangrijk aandeel in het wagenpark opgebouwd. Dat resulteert in maar liefst vijf generaties Mercedes-Benz trucks in de vloot.

Trouw aan de Ster

Bulkvervoerder Heemex uit Wanssum en Mercedes-Benz vormen al jaren een goed huwelijk. Het bedrijf behoorde tot de allereerste Actros klanten en zelfs daarvoor waren Mercedes-Benz trucks vaste waarde in de vloot. Heemex heeft nog altijd Mercedes-Benz SK (Schwere Klasse) uit 1992 met een ‘Grossraum Cabine’ en Euro 1-motor klaar voor gebruik staan. Net als een eerste, een tweede, een derde en een nieuwste generatie van de Actros. Onlangs stonden deze op het terrein van Heemex netjes naast elkaar. Daarmee werd het vertrouwen van Heemex in Mercedes-Benz in één sprekend beeld gevangen.

Ronald Tan, Operationeel manager Cementbbouw: “Wij zijn bijzonder tevreden over de betrouwbaarheid van de Mercedes-Benz trucks. Maar zeker ook de ontwikkelingen die het merk de afgelopen zes á zeven jaar heeft doorgemaakt, helpt ons in het terugdringen van de kilometerkostprijs. Bij stijgende brandstofkosten en slinkende marges zullen we de juiste voertuigen moeten inzetten om rendement te behalen. Het feit dat in ons ruim 120 trekkende eenheden tellende wagenpark meer dan honderd Mercedes-Benz trucks rijden, zegt genoeg.” Verder behoren onderwerpen als een lage CO2-uitstoot en een laag eigen gewicht van de trekker tot het standaard eisenpakket van de vervoerder.

FleetBoard

De laatste jaren, zeker sinds de hardware standaard op de Actros geleverd wordt, heeft FleetBoard een prominente rol gekregen in het wagenparkbeheer bij Heemex. Tan ziet het Mercedes-Benz telematicasysteem als een onmisbare tool om iets zinnigs te kunnen zeggen over het brandstofverbruik in relatie tot het rijgedrag van de chauffeur. Heemex analyseert te resultaten van FleetBoard en stuurt actief op verbeterpunten.

Fuel Duel

Recentelijk werd een demotest verreden tijdens de Mercedes-Benz Fuel Duel. De Actros StreamSpace-Cabine met motortunnel werd 7.000 kilometer nauwlettend gemonitord op het brandstofverbruik. Deze configuratie voor nationaal transport heeft een 10,7 liter krachtbron en liet 2,5 procent minder brandstofverbruik zien ten opzichte van de Actros Euro 5. Verder wist men met deze configuratie 1.500 kg extra lading mee te nemen. Vanwege de goede resultaten van de test werd de chauffeur in het zonnetje gezet. Klik hier om het filmpje te bekijken dat daarvoor werd gemaakt.