Clicky


Reizigers nog ontevreden over info bij vertraging

Reizigers nog ontevreden over info bij vertraging
25-03-2014 15:24 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Reizigers in het openbaar vervoer zijn nog altijd niet tevreden over de informatievoorziening bij vertragingen. In de jaarlijkse OV-klantenbarometer steeg het cijfer van 4,8 naar 5,1, meldt het Kennisplatform Verkeer en Vervoer dinsdag. De informatievoorziening is vooral bij het treinvervoer al jaren een pijnpunt.

Tot 2011 waren de NS en spoorbeheerder Prorail hier samen verantwoordelijk voor, maar in dat jaar besloot minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) dat voortaan alleen de NS verantwoordelijk is. Begin dit jaar sprak ze met de NS af dat de informatievoorziening beter moet.

Het enige andere punt waar het Nederlandse ov vorig jaar een onvoldoende op scoorde is het tarief. Dat bleef stabiel op een 4,9, zo blijkt uit het onderzoek, waarvoor negentigduizend reizigers op 6500 ritten een vragenlijst invulden. Het totale oordeel bleef ook stabiel op een 7,4.

Toch zijn er grote verschuivingen in de top 77 van trajecten. Door kleine veranderingen in de waardering die reizigers gaven kon een traject tientallen plaatsen stijgen of dalen.

De grootste stijger is het treintraject tussen Zwolle en Emmen. Dat traject stond jaren onder in de rangschikking, maar springt nu, een jaar nadat Arriva het overnam van de NS van de 75e naar de negende plek. Toen Arriva de lijn overnam waren er aanvankelijk veel klachten, maar inmiddels lijkt veel verbeterd.

De top 3 wordt volledig bezet door veerdiensten. Daarbij is de dienst tussen Amsterdam en Velsen het populairst. Daarna volgen die tussen Vlieland, Terschelling en Ameland en het veer tussen Dordrecht en Rotterdam.

Tegelijkertijd is een andere veerdienst een van de grootste dalers. Het cijfer voor de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens daalde van een 7,6 naar een 7,2 waardoor die van de zeventiende plek naar de 69e plek tuimelde. (Novum)