Clicky


TLN en EVO: Betere doorstroming N35 in Nijverdal van groot belang

TLN en EVO: Betere doorstroming N35 in Nijverdal van groot belang
25-03-2014 16:42 | Algemeen | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden het goed dat in de plannen voor de opwaardering van de N35 tussen Nijverdal en Wierden toch twee ongelijkvloerse kruisingen in plaats van twee verkeerslichten worden onderzocht. Bovendien lijkt het erop dat de regionale partners gezamenlijk de benodigde extra 21 miljoen euro willen betalen.

Voordelen vrachtverkeer

Als in Nijverdal inderdaad twee ongelijkvloerse kruisingen worden gerealiseerd, biedt dat grote voordelen voor het vele vrachtverkeer dat dagelijks gebruik maakt van de N35. De organisaties pleiten hier al lange tijd voor en complimenteren de regionale partijen met het feit dat nu alsnog een oplossing lijkt te zijn gevonden. Iedere keer dat een geladen vrachtauto voor een verkeerslicht moet stoppen om vervolgens weer op te trekken naar 80 km/u, kost dat ongeveer een liter diesel. De ongelijkvloerse kruisingen leveren dus een besparing op voor de portemonnee en het milieu. Bovendien vergroot deze infrastructurele oplossing de verkeersveiligheid.

Betere doorstroming

Door de N35 tussen Nijverdal en Wierden op te waarderen, wordt een nieuwe stap gezet naar een robuuste verbinding tussen Zwolle en Twente. TLN en EVO pleiten al jaren voor dat deze belangrijke schakel wordt opgewaardeerd naar een weg met 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/u. Vorige week dienden de organisaties gezamenlijk een zienswijze in voor het Ontwerp-Tracébesluit dat voor het traject van de N35 tussen Zwolle en Wijthmen is genomen. Ook met de opwaardering van dat traject is een stap gezet naar het eindbeeld.