Clicky


Beneluxtrein boemelt naar Brussel

Beneluxtrein boemelt naar Brussel
14-04-2014 19:24 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HAAG - De Beneluxtrein rijdt de komende twee jaar met een slakkengang naar Brussel. Reizigers zijn 25 minuten langer onderweg dan een paar jaar geleden, blijkt uit een brief die staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De Beneluxtrein moest eind 2012 plaatsmaken voor de Fyra, maar keerde na het mislukte avontuur met de hogesnelheidslijn terug op het spoor. De reguliere intercity tussen Amsterdam en Brussel zal de komende twee jaar echter een stuk langzamer rijden dan voorheen.

De vertraging heeft te maken met een nieuwe dienstregeling in België, waarbij geen rekening was gehouden met de terugkeer van de Beneluxtrein. "Hierdoor is het oude rijpad niet meer beschikbaar op het Belgische net", schrijft Mansveld. De bewindsvrouw heeft hierover haar 'ongenoegen' geuit bij haar Belgische collega, maar zonder resultaat.

De NS en het Belgische NMBS hebben Mansveld begin deze maand 'zeer tot hun spijt' laten weten dat het niet mogelijk is om de Beneluxtrein voor 2017 volgens het oude schema te laten rijden. Dat betekent dat de trein er de komende twee jaar gemiddeld 201 minuten over zal doen; 25 minuten langzamer dan het oude schema.

Het is de bedoeling dat de Beneluxtrein in 2017 194 minuten over het traject zal doen. Dan rijdt de trein deels over het tracé van de hsl. Er wordt gekeken of ook die reistijd nog verder kan worden verkort. Reizigers met haast adviseert Mansveld om volgend jaar de Intercity Direct te nemen, de opvolger van de Fyra. Die doet er 185 minuten over. De Thalys is met 110 minuten nog sneller, maar ook duurder.

Mansveld vindt het 'vervelend' dat de Belgische en Nederlandse spoorwegen er niet in zijn geslaagd om de Beneluxtrein sneller te laten rijden, maar er is niets meer aan te doen. (Novum)