Clicky


112. Waarheen, waarvoor?

112. Waarheen, waarvoor?
15-04-2014 10:01 | Columns | auteur De Redactie

Dag in, dag uit rijden colonnes vrachtwagens over de weg. Waarheen? Waarvoor?

Ooit maakte de zangeres Mieke Telkamp daar een mooi lied over: ‘Waarheen, waarvoor?’ Dat werd geen truckershit maar stond jaren lang bovenaan de lijst van meest gedraaide nummers tijdens begrafenissen en crematies! Cabaretier Herman Finkers gebruikte dit gegeven in een sketch met een magnetron, een lopende band die in die magnetron stak, en een kip. De rest laat ik aan uw fantasie over. Terug naar het begin, anders weet ik niet meer waarheen (…) dit verhaal gaat, en vooral niet meer waarvoor (nog meer ….).

Goed, die eeuwigdurende rij vrachtwagens die onderweg is met van alles en nog wat. Soms kunt u aan de buitenkant al zien wat er in een truck zit. Het zou zomaar kunnen dat in een laadbak, die aan de buitenkant voorzien is van  een grote reclame van fleurige bloemen en die de naam ‘Bloemenhandel De Roos’ draagt, bloemen en planten vervoerd worden.

De gok dat in een truck met daarop een plaatje van tig verschillende soorten brood én de naam ‘Bakkerij De Soete Suyckerbol’  broodwaren van producent naar consument gebracht worden zou wel eens een 100% prijswinnertje kunnen zijn.

Zo af en toe komt het niet helemaal uit. Vanaf de veiling in Barendrecht vertrekken dagelijks vele auto’s van de firma Bakker. Dat dit bedrijf zo heet weet ik omdat de naam met letters van twee meter hoog op de opleggers is geschilderd. Deze Bakker doet echter niet in brood maar in groente. Wat de auto’s met de opschriften Action, Aldi, Albert Heijn, Coöp, Deen, Edah, Hoogvliet, Lidl, Jumbo en Spar* meedragen mag ik als bekend veronderstellen.

O ja: eerder genoemde Jumbo heeft niets te maken met de firma Mammoet. Laatstgenoemd lid (maar geschiedkundig gezien de eerste) van de familie der olifanten doet het vervoer van hele zware spullen en die liggen weer niet in het winkelschap van zijn verre neef.

De grote brandstofmerken als Agip, Aral, Argos, Avia, BP, Castrol, Q8, Shell, Tango, Texaco en Total* laten hun bekendste producten, benzine en diesel, van hun raffinaderijen naar hun tankstations brengen in auto’s voorzien van prachtige kleuren met hun merknaam in koeienletters erop.

Even een leuk weetje: de grootste huisvervoerder van al deze genoemde olieboeren is transportbedrijf Schenk uit Papendrecht (en.. en.. al die andere vervoerders ga ik nu niet noemen. Ik blijf niet bezig met lijstjes: zo wordt dit verhaal veel te lang en ik heb nog meer te vertellen en.. en..), maar denk nu niet dat de Schenk-chauffeur van een Shell-auto gezellig een bak koffie gaat drinken met zijn Schenk-collega die met een BP-auto staat te lossen bij, u raadt het al, een BP tankstation? Dat zouden beide truckers wel willen, maar als een Oliemerk X-auto stilstaand bij een Oliemerk Y-tankstation wordt gesignaleerd, breekt op de hoofdkantoren van zo’n beetje de hele BV Alfabet Olie de pleuris uit.

De wiskundige formule hiervoor is x+y=p².

Maar waarheen en waarvoor en wat vervoeren al die andere tankauto’s waar aan de buitenkant niet te zien is wat zij van binnen meedragen? Welnu, dat zal ik u verklappen. Sinds enige jaren ben (ook) ik werkzaam in het vloeistoffenvervoer. Allerlei chemische blerp gaat door mijn handen, gelukkig niet letterlijk. Van het meeste weet ik niet wat het is en wat er mee gedaan of geproduceerd wordt. Maar daar heb ik het volgende op gevonden.

Wanneer iemand aan mij vraagt waarvoor de producten die ik vervoer voor gebruikt worden, geef ik als antwoord altijd: “De auto industrie”.  En ik kom er altijd mee weg! “Waarvoor is die PRUT® 1369®?” “Voor de auto industrie.” “Waarvoor is die methanol?” “Voor de auto industrie”. “Waarvoor zijn die levensmiddelen? “ “Voor de auto industrie.” “Waarvoor zijn die luiers?“ “Voor de auto industrie.” Oke, dan weten we (ze) alles. Echt, het lukt altijd! “Waarvoor is die tank met plasticverharder?” “Voor de auto industrie.” “Waarvoor is die tank met plasticverzachter?”  Voor de auto industrie.” “Waarom gooien ze die plasticverharder en die plasticverzachter niet in één tank? Dan hebben ze het gelijk op maat.” ”Ehm..”.. 

Marcel Heinsbroek

*Ik heb zo veel mogelijk bedrijven genoemd, dit om te voorkomen dat de Reclame Code Commissie op mijn nek springt, of van de juist niet genoemde bedrijven één van hun advocaten**

**Anker, Borsboom, Moskowicz, Plasman, Spong, Vallenduuk, Wladimiroff***

*** Niets zo krom als Het Recht.