Clicky


DAF introduceert Euro 6 CF en XF vier-assers

DAF introduceert Euro 6 CF en XF vier-assers
22-05-2014 23:56 | Daf | auteur De Redactie

EINDHOVEN - DAF breidt haar nieuwe Euro 6-programma uit met een complete reeks vierassige CF- en XF-bakwagens en trekkers voor extra zware en speciale inzet. Daarmee onderstreept DAF opnieuw voor elke transporttoepassing een oplossing op maat te hebben. 

DAF nam het afgelopen jaar van haar nieuwe Euro 6 CF- en XF-modellen een breed programma twee- en drie-assige trekkers en bakwagens in productie met enkele of dubbele aandrijving. Ook bij de nieuwe vierassers bestaat een ruime keuze aan uitvoeringen, zodat altijd een voertuig op maat gespecificeerd kan worden. Naast versies met twee voor- en twee- achterassen zijn er varianten met één vooras en drie achterassen (tridem).

8x2 bakwagens met dubbel gestuurde voorloopassen

Nieuw binnen het CF-gamma zijn allereerst de vierassige bakwagens met twee gestuurde voorassen (8 of 9 tons) en achter de aangedreven as, een sleepas met dubbele montage (FAC) of een gestuurde naloopas (FAX). 

 

De uitvoering met 10 tons sleepas biedt een GVW tot 37 ton en leent zich uitstekend voor het vervoer van zware industriële machines en van zee- en afvalcontainers, alsook voor bulk- en tanktransport.

De vierassige Euro 6 CF met gestuurde naloopas (7,5 tons) staat eveneens garant voor GVWs tot 37 ton en biedt daarbij extra wendbaarheid, ideaal voor de distributie van bouwmaterialen en als achter de cabine een zware laadkraan gemonteerd is. 

8x2 bakwagens met tridem

Speciaal voor toepassingen waarbij een extra hoog draagvermogen van de achterassen vereist wordt – zoals bij het vervoer van zware containers of afvalbakken – zijn er nu vierassige Euro 6-bakwagens met tridem.

Nieuw binnen de Euro 6 CF-serie is allereerst een uitvoering (FAQ) waarbij het tridem bestaat uit een gestuurde voorloopas (8 tons), een aangedreven achteras (13 tons) en een gestuurde naloopas (7,5 tons) voor een maximum GVW van 36 ton en een uitstekende wendbaarheid en erfvriendelijkheid. Daarom wordt deze CF FAQ vaak ingezet als zware vuilniswagen of kolkenzuiger of voor het vervoer van zware containers.

 

Leverbaar als CF én XF, is de vierassige bakwagen waarbij het tridem bestaat uit een 7,5 tons gestuurde voorloopas, een 13 tons aangedreven achteras en een 10 tons sleepas met dubbele montage (FAK). Hiermee is een GVW van 35.5 ton haalbaar. Deze FAK leent zich bij uitstek voor zware inzet binnen het zee- en afvalcontainertransport.

8x4 trekker voor zwaar en speciaal transport

Nieuw binnen de Euro 6 XF-serie is verder een 8x4-trekker waarbij het tridem bestaat uit een dubbel aangedreven tandemset en een gestuurde voorloopas. Deze zogeheten FTM combineert grote trekkracht met een hoog laadvermogen en is daardoor bij uitstek geschikt voor toepassingen binnen het zwaar- en speciaal transport, waarbij combinatiegewichten tot 120 ton niet ongebruikelijk zijn.

De XF FTM wordt doorgaans ingezet voor het transport van zware industriële machines, kranen, bouwmaterialen en windmolens. De zwaartransport-trekker is leverbaar in meerdere uitvoeringen. Uitgerust met een 8 of 9 tons vooras en achter een 8 tons voorloopas en aangedreven tandem met single- of naafreductie (lucht- of blad-geveerd), biedt de indrukwekkende XF-trekker een technisch draagvermogen van 21 of 26 ton bij een GVW tot 41 ton.

Efficiënte PACCAR-motoren, efficiënte PTO’s

Bij een omvangrijk leveringsprogramma zoals dat van de nieuwe Euro 6 CF- en XF-series hoort uiteraard een breed aanbod aan krachtige en efficiënte Euro 6-motoren.

Beschikbaar voor de CF- en XF-vierassers zijn de 12,9 liter PACCAR MX-13-motor met vermogens van 303 kW (412 pk) tot 375 kW (510 pk) en de nieuwe 10,8 liter PACCAR MX-11-motor met een vermogen van 320 kW (435 pk). Daarnaast is de CF ook leverbaar met de MX-11-motor met een vermogen van 291 kW (396 pk).

Optioneel is een AS Tronic geautomatiseerde versnellingsbak leverbaar met speciaal ontwikkelde schakelstrategieën voor regulier gebruik op de lange afstand, voor het vervoer van vloeistoffen, voor ‘off road’-toepassingen of voor zware inzet. Daarbij schakelt de transmissie sneller om bij het wisselen van versnelling, snelheidsverlies te minimaliseren. Uiteraard bestaat er een brede keuze aan PTO’s voor de efficiënte aandrijving van de grote diversiteit aan opbouwen en hulpaggregaten.

Nieuwe bakwagen-chassis: veelzijdigheid troef

De nieuwe vierassige voertuigen binnen de Euro 6 CF- en XF-serie profiteren uiteraard van de vele vernieuwingen die DAF ook op de andere asconfiguraties introduceerde: een nieuw en aantrekkelijk design van exterieur en interieur, een compleet nieuwe voorwielophanging en nieuwe, nog efficiëntere assen.