Ook kraanbedrijf Sarens doorbreekt cao-impasse
FNV Bondgenoten heeft een principeakkoord gesloten met kraanbedrijf Sarens uit Dordrecht over een 3 procent loonsverhoging per 1 oktober 2014. Deze tijdelijke bedrijfscao geldt met terugwerkende kracht per 1 januari 2014.
“Drie procent erbij betekent koopkrachtbehoud”
Werkgeversorganisaties in Transport en Logistiek weigeren al maanden te onderhandelen over een nieuwe cao. Inmiddels werken alle bijna 140.000 werknemers ruim vijf maanden zonder cao. De werkgevers willen nul loonsverhoging, FNV Bondgenoten vraagt 3 procent erbij. “Drie procent erbij betekent koopkrachtbehoud”, legt Egon Groen van FNV Bondgenoten uit. “Werknemers eisen een einde aan de moordende concurrentie op arbeidsvoorwaarden, over hun rug.”
Kraanbedrijf heeft moeite met de cao-impasse
Sarens Nederland heeft net als de bond moeite met de cao-impasse. De directie heeft aan de commissie verticaal transport (VVT) die namens hen de onderhandelingen voert aangegeven dat zij wel graag op een fatsoenlijke cao uitkomen: “Ik vind dat bonden en werkgevers eruit moeten komen. Het is absoluut geen signaal dat wij goede resultaten maken om 3 procent te kunnen betalen, maar geen cao afspreken onder het mom om de bijna omvallende bedrijven te redden geloof ik ook niet in”, aldus Leon Smit, financieel manager West Europa in een e-mail aan de commissie. Kraanbedrijf Sarens vraagt de VVT ook om onderhandelingen te beginnen voor een deelsector-cao in verticaal transport.
Lasten kunnen niet blijvend eenzijdig op werknemers worden afgewenteld
Sarens is het tweede bedrijf dat voor een eigen cao kiest. Bestuurder Egon Groen van FNV Bondgenoten: “De stap van Sarens getuigt van gezond verstand. Iedereen heeft last van keiharde concurrentie en dalende marges. Maar je kunt die lasten niet eenzijdig op werknemers blijven afwentelen.”