Clicky


Ruim 13.000 euro aan boetes bij Belgische controle

Ruim 13.000 euro aan boetes bij Belgische controle
06-06-2014 11:07 | Controles | auteur De Redactie

BRUSSEL - De Belgische politie heeft woensdag 4 juni 2014 tussen 8:45 uur en 13:00 uur, een controleactie uitgevoerd op het grensoverschrijdend wegtransport van afval in het kader van de internationale actiedag ‘GrenZag’. Tegelijkertijd waren in Duitsland tientallen andere operationele controlepunten opgezet. Ook in andere buurlanden van Duitsland werden controleacties gehouden waardoor er in totaal 140 verschillende controleplaatsen waren.

De Belgische federale politie onderschepte samen met de Belgische en Luxemburgse administratieve diensten op de E411/A25 in Sterpenich 100 vrachtwagens die vanuit Oost-Europa via Luxemburg richting de haven van Antwerpen reden, meestal voor de export naar Azië en Afrika.

De samenwerking tussen de Belgische politie en de verschillende Belgische en Luxemburgse administratieve diensten verliep zeer vlot. Tijdens de controleactie werden van elke chauffeur de documenten van de chauffeur, het transport, de toelatingen voor de transit, de export en de import en de lading gecontroleerd. Daarnaast werd ook gekeken naar de verschillende transport- of exportbedrijven, de rij- en rusttijden, de kwaliteit van de lading en de staat van het voertuig.

Heel wat materiaal was aanwezig om de vrachtwagens te controleren, zoals een scanner en een mobiele technische controle.

In totaal werd er voor 13.398 euro aan boetes uitgeschreven onder andere voor illegale export, slecht werkende remmen, tachograaffraude, overbelading enovertredingen met de chauffeurskaart.

Tijdens de actie werd een Sloveense vrachtwagen tegengehouden die via de haven van Antwerpen oude Oostenrijkse voertuigen richting Lagos exporteerde. In de vrachtwagen trof men 5 oude wagens en 3 lichte vrachtwagens aan. In de oude voertuigen vond men onder meer kledij, afval, voeding, onderdelen van wagens, plastic en tapijten terug.

De vrachtwagen werd in beslag genomen gedurende de tijd die nodig was om de lading via officiële weg te ontdoen van alle afval. De staat van de 3 lichte vrachtwagens gaf aan dat deze niet meer als tweedehands voertuig konden gebruikt worden en dus enkel dienden als container voor de goederen die er in lagen. Deze lichte vrachtwagens moesten via erkende manier naar de schroothoop.

Een andere, Belgische vrachtwagen, die met metaal vanuit Duitsland naar Frankrijk reed, werd ook gecontroleerd. Hier werden verschillende inbreuken vastgesteld: rijden met rode diesel, fraude met de tachograaf en het niet aangeven van het vervoeren van afval.