Clicky


Hilding Anders verfrist zijn transportconcept met introductie

Hilding Anders verfrist zijn transportconcept met introductie
17-06-2014 09:39 | Overig | auteur De Redactie

Hilding Anders, fabrikant van matrassen en boxsprings, gaat jaarlijks fors besparen op zijn logistieke kosten door vernieuwing van zijn wagenpark. Hilding Anders is in Nederland bekend van de merken Eastborn en Pullmann. De nationale distributie naar dealers vanuit de fabriek in Vroomshoop vindt voortaan plaats met vijf motorwagens en twee aanhangers, met in totaal veertien BDF wissellaadbakken.

Voorheen zette de fabrikant hiervoor zes motorwagens in. Door de maatregel gaat één arbeidsplaats verloren. Voor de desbetreffende medewerker is passend werk gevonden in de fabriek.

“We gaan fors besparen op het aantal kilometers doordat we meerdaagse ritten kunnen maken naar verder weg gelegen regio’s. De chauffeur parkeert dan een wissellaadbak om die de volgende dag uit te rijden. We hebben zo veel minder aanrijkilometers,” zegt Rick van Winkoop, teamleider transport van Hilding Anders Nederland.

De wissellaadbakken kunnen bij de fabriek worden voorgeladen terwijl de chauffeur met een rit bezig is. Hoeveel kosten precies worden bespaard kan de matrassenfabrikant nog niet zeggen.

De nieuwe motorwagens zijn Volvo’s van het type FM330 euro 6 voorzien van een Wema BDF berry. Ze zijn voorzien van een Dhollandia laadklep met een capaciteit van 1500 kg. De Volvo’s werden geleverd door Nijwa in Rijssen, de berry’s door Wemacon in Nijverdal.

De wissellaadbakken zijn Spier Wechselkoffer (WeKo) met een BDF standaardmaat (7450 x 2550 x 2700 mm), eveneens geleverd door carrosseriebedrijf Wemacon en voorzien van een lat-om-lat betimmering en bindrail aan de binnenzijde voor het vastzetten van de lading.

Opvallend aan de bakken zijn de afgeronde hoeken (Aeroform concept) voor een lagere luchtweerstand. De twee geleverde éénassige aanhangwagens zijn van de Duitse bouwer Wecon en werden eveneens geleverd door Wemacon. De aanhangers hebben een eigen gewicht van slechts 2,5 ton en een gvw van 11 ton (10 ton op de as en 1 ton op de koppeling). De trekboom is verlaagd vanwege de ondervouwklep van de motorwagen.

Gerwin Beuze, bedrijfsleider Wemacon: “Dit project laat zien dat we de klant een complete oplossing kunnen leveren, inclusief de financiering van een deel van het materieel via onze financieringsmaatschappij Wemacon Finance. Een one-stop-shopping concept, in samenwerking met Volvo-dealer Nijwa, dat onze klant geld bespaart en waarbij de totale uitvoering in één hand is.”