Clicky


Volvo FH duo voor Brant Visser

Volvo FH duo voor Brant Visser
24-06-2014 10:33 | Volvo | auteur De Redactie

HEERENVEEN - Brant Visser Transport & Warehousing uit Heerenveen heeft geïnvesteerd in Euro-6 voertuigen. Vanaf eind vorig jaar werden er zes nieuwe combinaties op de weg gezet en onlangs werd de laatste Volvo FH motorwagen met aanhanger afgeleverd.

Brant Visser is het oudste familiebedrijf van Friesland. Het transportbedrijf werd al in 1897 opgericht in Anjum en inmiddels staat de derde generatie aan het roer. Het bedrijf groeide in Noord Friesland tot een omvang van zestien combinaties en twintig medewerkers. In 1999 werd de beslissing genomen om het complete bedrijf te verhuizen naar het meer centraal gelegen Heerenveen.

Daar werd gestart met nieuwbouw en die stap heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Vandaar de dag is het terrein in Heerenveen 3 hectare groot waarvan tienduizend vierkante meter bebouwd is met op- en overslagloodsen, kantoren en de eigen werkplaats. Het wagenpark telt inmiddels 65 trekkende eenheden en het personeel van Brant Visser telt 125 mensen.

Wij spraken directeur-eigenaar Brant Visser. Hij maakt deel uit van de drie koppige directie van het familiebedrijf. "De groei in de afgelopen jaren is autonome groei, dus zonder overnames. We hebben ons gespecialiseerd in internationaal werk met trekker-opleggers, volumecombinaties en in nationale distributie. Voor het volume werk maken we gebruik van combinaties met een insteekhoogte van 295 cm op zowel de voorwagen als de aanhangwagen. Dat kan door gebruik te maken van volledig luchtgeveerde combinaties. In deze combinaties hebben we op de vloer ruimte voor 39 Europallets, maar twee hoog laden kan vaak ook en dan verdubbelt dat aantal."

In het volume vervoer gaat het vaak om complete ladingen maar Visser stelt ook groupage ritten samen. "Vanuit ons op- en overslagcentrum hier in Heerenveen stellen we ritten samen en daarbij is het belangrijk dat we zelf de regie in handen houden. Door inventiviteit en creativiteit zijn dergelijke ritten interessant voor ons en voor de klanten. Wij werken met Nederlandse chauffeurs en dat is in de internationale groupage een groot voordeel. Dat herkent de klant ook."

Het wagenpark van Brant Visser bestond tot voor kort uit drie merken. De twee Zweedse merken en DAF waren vertegenwoordigd. Visser: "Met de stap naar Euro-VI zijn we vorig jaar aan de slag gegaan door demo’s in te zetten van verschillende merken. De resultaten van die demoritten waren niet heel afwijkend van elkaar maar zorgden wel voor de investeringen zoals wij die nu gedaan hebben. Als gevolg van die resultaten hebben we besloten om te investeren in DAF en Volvo trucks, met als nieuwkomers een Mercedes-Benz Actros en een MAN. Die laatste is echt nieuw in ons wagenpark maar met Mercedes hadden we in Anjum al ervaring opgedaan."

De DAF trucks zijn voorzien van de nieuwe MX11 motor met 440 pk terwijl de Volvo’s zijn uitgevoerd met de vertrouwde 13 liter motor.

De twee nieuwe Volvo FH trucks werden geleverd door Volvo- dealer M.S. de Vries uit Beetgum. De Vries levert al 45 jaar Volvo- trucks aan Brant Visser en dat zegt genoeg over de relatie tussen klant en dealer. De beide Volvo combinaties zijn opgebouwd door De Haan carrosserie uit Hallum, en ook dat is een bedrijf waar Brant Visser al jaren zaken mee doet. Het zegt iets over de loyaliteit van Visser, maar de Euro VI test laat zien dat het bedrijf ook wel degelijk op de cijfers let.

Visser: "Wij houden alle resultaten van de hele vloot sinds een jaar nauwgezet bij met het Shell Fuel Save Partner programma. Dat heeft al geleid tot besparingen van rond de vijf procent. Onze chauffeurs worden gecoacht en alle resultaten worden wekelijks vergeleken. Uit die cijfers blijkt bijvoorbeeld nu dat de nieuwe Actros keurig in de pas loopt met de andere Euro VI trucks, en dat terwijl dat merk hoge verwachtingen schepte. Uiteindelijk verwacht ik dat de vier merken in het zelfde werk binnen een bijzonder smalle bandbreedte zullen blijven. Wat dan nog overblijft is chauffeurscomfort en de relatie met de dealer, en zoals we al eerder vast konden stellen zit dat in het geval van Volvo wel goed."

Reparatie en onderhoud wordt in eigen werkplaats uitgevoerd. Twee eerste monteurs en een leerling monteur zorgen voor de technische staat van de vloot. Voor de bandenservice en het uitlijnen van de combinaties maakt Brant Visser gebruik van de diensten van een extern bedrijf. De vrachtwagens van Brant Visser rijden door een inventieve inzet van chauffeurs zo’n 150.000 kilometer per jaar.

De ervaring leert dat de Volvo trucks uit de vorige generaties dat 1,5 miljoen kilometers probleemloos volhouden. Visser heeft er het volste vertrouwen in dat dit ook met de nieuwe Euro VI modellen gehaald wordt.