'Automaten van Boeing 777 te ingewikkeld'
WASHINGTON - Het ongeluk met een Boeing 777 van Asiana bij de landing op de luchthaven van San Francisco in juli vorig jaar was te wijten aan de piloten. Maar ook de complexiteit van de automatische besturing van het toestel droeg bij aan het ongeluk.
De documentatie die fabrikant Boeing aan zijn klanten verstrekt is niet duidelijk genoeg over onder welke omstandigheden de vliegsnelheid niet automatisch wordt gehandhaafd. Dat zegt de Amerikanse National Transport Safety Board in het onderzoeksrapport over het ongeluk dat aan drie van de 307 inzittenden het leven kostte.
De 777 is al achttien jaar bij luchtvaartmaatschappijen in gebruik en is een van de populairste toestellen voor langeafstandsvluchten. Tot vorig jaar was het toestel nooit betrokken bij een dodelijk ongeluk.
Vlucht 214 van Asiana kwam op 6 juli 2013 bij het aanvliegen van de landingsbaan te vroeg op de grond, waardoor de staart afbrak. Volgens NTSB-onderzoeker Chris Hart onderstreept het ongeluk een probleem daar toezichthouders zich al jaren het hoofd over breken: dat steeds complexere automatische besturingssystemen die de veiligheid moeten vergroten juiste nieuwe mogelijkheden voor fouten creëren.
De piloten van het Asiana-toestel 'vertrouwden te veel op geautomatiseerde systemen die ze niet volledig doorgrondden", zei Hart. "In hun streven de onbetrouwbaarheid van de prestatie van de mens te compenseren, hebben de bedenkers van geautomatiseerde besturingssystemen ongewild mogelijkheden voor nieuwe types fouten geschapen die ernstiger kunnen zijn dan degene die ze proberen te vermijden."
Asiana zegt de aanbevelingen van de NTSB voor de training van piloten al te hebben overgenomen. De maatschappij is het ook eens met de bevindingen van de NTSB over de complexitieit van de autothrottle- en autopilotsystemen en de documentatie daarover van fabrikant.
Boeing daarentegen verwerpt de conclusie dat de automatische systemen van de 777 aan het ongeluk hebben bijgedragen. "Het auto-flightsysteem is in meer dan tweehonderd miljoen vlieguren met succes in verschillende vliegtuigmodellen en bij meer dan 55 miljoen veilige landen gebruikt", stelt Boeing in een verklaring. "Alle systemen van het vliegtuig werkten zoals bedoeld."