Minder winst en omzet voor Ahold
ZAANDAM - Ahold heeft in het tweede kwartaal de omzet zien dalen en daar onder de streep ook nog eens minder aan overgehouden. Het concern wist niet te profiteren van het WK voetbal en leverde bovendien winst in vanwege de ombouw van winkels en de reorganisatie van het hoofdkantoor. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers van het internationale concern, in Nederland eigenaar van Albert Heijn, Etos en Bol.com.
De omzet lag met 7,4 miljard euro 4,1 procent lager dan in het tweede kwartaal een jaar eerder. Zonder het negatieve effect mee te rekenen van het omwisselen van de omzet naar de sterke euro, daalde de omzet met 1,1 procent. Volgens het concern komt de daling mede door de timing van Pasen. De slechte omzetweek na die feestdag viel dit jaar in het tweede kwartaal.
Het onderliggende bedrijfsresultaat kwam 15,5 procent lager uit op 288 miljoen euro. De winstmarge daalde van 4,4 naar 3,9 procent. Na afdracht van belastingen en rentes hield Ahold een nettoresultaat over van 147 miljoen euro, een daling van 28,6 procent.
In Nederland bleef de omzet van Ahold vrijwel gelijk op 2,7 miljard euro, ondanks het negatieve effect van de hogere btw op tabak. Albert Heijn wist ondanks het WK voetbal niet meer te verkopen en hield zijn marktaandeel gelijk. Bol.com en AH.nl hadden wel een flinke groei.
Uit de Amerikaanse activiteiten haalde Ahold een omzet van 4,4 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen was dat 1,7 procent lager dan een jaar eerder. Het concern zag het marktaandeel in de Verenigde Staten afnemen. Webwinkel Peapod was wel succesvol. In de VS werkt Ahold momenteel aan de ombouw van winkels, met meer verse waren in het schap. De investeringen hierin hebben de winstmarge gedrukt. (Novum)