Clicky


TNT stelt menselijk contact voorop bij pakketbezorging

TNT stelt menselijk contact voorop bij pakketbezorging
29-09-2014 10:01 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

AMSTERDAM - TNT presenteert in het kader van haar Outlook-strategie een nieuwe merkidentiteit, waarin de medewerker en het unieke Europese netwerk centraal staan. De nieuwe tagline, ‘The People Network’, weerspiegelt de bedrijfscultuur en de ambitie om nauwe banden aan te gaan met klanten. De slogan positioneert TNT als een netwerkorganisatie van gemotiveerde mensen die de klant helpen meer business te realiseren.

TNT zet de nieuwe merkidentiteit neer met een grootscheepse reclamecampagne in 8 Europese landen en promotionele activiteiten in 26 landen. Met de reclamecampagne positioneert TNT zich als de menselijke uitdager in de markt voor kleine en middelgrote bedrijven. Met haar serviceportfolio en persoonlijke aanpak is TNT een logische keuze voor deze bedrijven.

The People Network

De afgelopen zeventig jaar bouwde TNT het grootste Europese netwerk voor weg- en luchttransport van vracht en pakketten. Tex Gunning, CEO van TNT: “We hebben een heldere strategie waarin we focussen op ons sterkste punt: onze mensen en de persoonlijke wijze waarop ze de klant tegemoet treden. Klanten zijn geen streepjescodes en wij zijn geen robots. We beseffen allemaal wat onze klanten willen: meer business. Wij geven de klant tijd en aandacht, en dat onderscheidt ons van anderen. Wij zijn The People Network.”

Strategische keuze

De nieuwe merkidentiteit van TNT onderstreept de uitdagersrol en de menselijke focus van de onderneming. Het weerspiegelt de strategie van het bedrijf om haar klanten nog beter van dienst te zijn en haar Europese netwerk verder te versterken. Naast het stimuleren van persoonlijk contact richt TNT zich op winstgevende groei, met hogere productiviteit en optimale netwerkefficiency. De komende maanden gaat het bedrijf initiatieven ontplooien om meer MKB-klanten te werven.

De campagne

Het grootschalige Europese reclame-offensief, dat zich uitstrekt van radio- en TV-commercials tot billboards en loyalty-programma’s, maakt duidelijk dat TNT investeert vanuit de overtuiging dat persoonlijk contact het verschil maakt in de hedendaagse pakketbezorging. Dick van der Lecq, managing director van reclamebureau Etcetera/DDB, dat de campagne ontwikkelde, legt uit: “Vroeger kochten klanten producten of merken. Vandaag koopt de klant heel bewust een bedrijf. Hij kiest voor het DNA en de mensen achter het merk. In gesprekken met tientallen TNT-medewerkers werd duidelijk dat hun benadering van de klant is samen te vatten in één concept: de menselijke vervoerder. In een TV-commercial maken we dat concept zichtbaar met een ‘menselijke vrachtwagen’. De totstandkoming van de commercial – deels met TNT-medewerkers – is te bekijken op social media. Echt de moeite waard!”

De nieuwe bedrijfsidentiteit, met een vereenvoudigd beeldmerk en nieuwe merkuitingen, wordt de komende anderhalf jaar stapsgewijs uitgerold over heel TNT. In de komende tien weken krijgen nieuwe klanten het aanbod om ‘the TNT experience’ te testen met een gratis verzending van een pakket tot 100 kilo binnen Europa.