Clicky


EVO: Trendbreuk in kosten wegvervoer

EVO: Trendbreuk in kosten wegvervoer
07-10-2014 09:41 | Financieel | auteur De Redactie

ZOETERMEER - De inzet van grote vrachtwagens is het afgelopen jaar goedkoper geworden. Dit blijkt uit onderzoek van verladersorganisatie EVO. Eén van de oorzaken is de plotselinge daling van de brandstofkosten, een trendbreuk in vergelijking met voorgaande jaren.

EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven, onderzoekt ieder jaar de marktontwikkelingen in het wegvervoer. Vandaag presenteert EVO in Zoetermeer haar leden de cijfers van oktober 2013 tot oktober 2014, zodat deze bedrijven op basis daarvan met vervoerders of logistiek dienstverleners afspraken kunnen maken voor volgend jaar.

Kosten

De kosten van de inzet van grote vrachtauto’s (16 en 23 ton) daalden – een vrachtauto die jaarlijks 60.000 kilometer rijdt, werd het afgelopen jaar bijvoorbeeld 0,7 procent goedkoper. Het vervoer met kleinere vrachtauto’s (zes en negen ton) werd daarentegen iets duurder. Zo stegen de kosten van een vrachtwagen van zes ton die jaarlijks 30.000 kilometer rijdt, met 0, 4 procent. EVO schrijft de kostendaling van grote vrachtauto’s’ vooral toe aan een daling van de brandstofkosten. Omdat bedrijven grote vrachtauto’s veelal voor lange afstanden inzetten, heeft de brandstofprijs een groter effect op de kosten dan bij kleinere vrachtauto’s. Ook de rente op een langlopende staatslening van tien jaar daalde enorm – in procentpunten van 2,18 naar 1,18 procent, een daling van maar liefst 46 procent. Onderhouds- en verzekeringskosten, net als de kosten voor het eurovignet, bleven gelijk.

Trendbreuk

Uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van een trendbreuk bij de brandstofkosten – die traditioneel het leeuwendeel van de kosten uitmaken en de afgelopen tien jaar met maar liefst 74 procent stegen. In tegenstelling tot voorgaande jaren daalde de brandstofprijs het afgelopen jaar met 0,7 procent. De afgelopen jaren steeg de brandstofprijs nog, zoals in 2013 (plus 1,5 procent), 2012 (plus acht procent) en 2011 (plus 14 procent). EVO schrijft de daling van de olieprijs vooral toe een lagere vraag, als gevolg van minder economische bedrijvigheid wereldwijd.