Clicky


CNV: 'Vrachtwagenchauffeurs kamperen steeds vaker in Nederland'

CNV: 'Vrachtwagenchauffeurs kamperen steeds vaker in Nederland'
07-10-2014 17:13 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

DEN HAAG - CNV Vakmensen organiseert woensdagochtend 8 oktober een ontbijtgesprek met Tweede-Kamerleden. Onderwerp van gesprek zijn onwenselijke situaties met buitenlandse vrachtwagenchauffeurs in de grensprovincies. "Om hoge boetes in België en Frankrijk te omzeilen, kamperen ze de laatste maanden steeds vaker in Nederland", constateert Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.    

De Europese Transportfederatie (ETF), waarbij CNV Vakmensen is aangesloten, vraagt deze week aandacht voor 'rust in de cabine'. "De Europese regels zijn duidelijk: de cabine is geen plek om je weekend door te brengen", zegt Van Rijssel. "Het probleem is dat Europese landen hier in de uitwerking verschillend mee omgaan. In Frankrijk geldt sinds kort een zware boete van 30.000 euro of één jaar gevangenisstraf. België hanteert een boete van 1.800 euro. In Nederland hanteren sommige gemeenten een boete van hooguit een paar honderd euro voor vrachtwagenchauffeurs die op of langs de openbare weg overnachten. Dus je kunt uittekenen wat er gebeurt: chauffeurs willen de boete omzeilen, parkeren hun wagen in Nederland en pakken hier hun rust. Dat leidt tot ongewenste situaties."

Recht op goede rustplek en normaal sociaal leven

Volgens Van Rijssel gaat het vooral om buitenlandse chauffeurs, bijvoorbeeld uit Bulgarije, Roemenië of Polen. "Vaak zijn ze maanden van huis en verblijven ze in uiterst oncomfortabele omstandigheden in en om hun vrachtwagen, zonder goede rustplek en sanitaire voorzieningen. Wij willen dat daar een einde aan komt. Geen enkele chauffeur kiest ervoor om drie maanden van huis te zijn en op zo'n manier te leven. Chauffeurs hebben vaak ook een gezin en recht op een normaal sociaal leven."

Naast de arbeidsomstandigheden en de sociale aspecten wijst de CNV-bestuurder ook op de verkeersveiligheid. "De cabine is geen ideale plek om goed uit te rusten. Vaak is er omgevingsgeluid of slaat er opeens een aggregaat aan voor de koeling. Een chauffeur die niet uitgerust op pad gaat, is een gevaar op de weg." 

Van Rijssel pleit ervoor dat er in Europa meer lijn komt in de uitwerking en naleving van de regels. "In Nederland moeten de boetes ook fors omhoog. Bedrijven die de chauffeurs geen normale rust gunnen, moeten we hard aanpakken. De handhaving kan en moet ook een stuk beter."

Ontbijtgesprek

Het ontbijtgesprek vindt plaats in 't Gouden Hooft in Den Haag (Dagelijkse Groenmarkt 13). Tijd: van 8.15 tot 9.15 uur.