124. Road Reporter
Kortgeleden stond in de autorubriek van Het Algemeen Dagblad een ingezonden brief van een verbolgen persoon. Natuurlijk ging het weer over die vermaledijde vrachtwagenchauffeurs die elkaar aan het inhalen waren en “…dat duurt zo lang. Waarom is er geen algeheel inhaalverbod?”
Ik word daar zó moe van, hè, dit soort brieven. Niet alleen vanwege de inhoud, maar vooral vanwege het feit dat menig briefschrijver werkelijk het idee heeft dat hij of zij de eerste is met zo’n soort verhaal of klacht. Sinds ik 1: kranten lees, en 2: vrachtwagenchauffeur ben, vallen juist dit soort brieven mij op. Ik heb nog een aantal malen een reactie gestuurd, die dan ook nog geplaatst werd, maar het was, is en blijft vechten tegen de bierkaai.
Het Algemeen Dagblad had op haar website ad.nl een pagina die Road Reporter heette. “Het Roadreporterteam van het AD bestaat uit lezers die schrijven over ervaringen en belevenissen op en langs de weg. Zo vormen zij de open en oren van het AD”, was de bijgevoegde verklaring van de echte redactie. Ik heb daar zelf ook wat stukjes mogen achter laten. Eén van die schrijfsels wil ik u niet onthouden:
“ ‘Al het vrachtverkeer op de rechterrijstrook.’
Wanneer er ergens een ongeval plaatsvindt, waarbij een vrachtwagen betrokken is, dan is acuut het hek van de dam. Nieuwssites worden massaal bezocht, en de mogelijkheid om daar een reactie achter te laten levert een tekstuele diarree op die zijn weerga niet kent, en vaak in slecht Nederlands. Ook de ingezonden-brieven-rubriek van De Papieren Krant wordt dan voorzien van schrijfsels van mensen die menen te weten wat er gebeurd is, hoe dat komt, dat het de schuld is van de vrachtwagen, en vooral: wat er ‘gewoon’ aan te doen is. Dan blijkt vaak dat veel inzenders eigenlijk geen idee hebben waar ze over praten.
Bij een vrachtwagen is niets gewoon. Lengte ( tot 25,25 meter !), breedte en hoogte zijn al duidelijk anders dan bij een personenauto, en wat dacht U van het minder direct zichtbare verschil in gewicht? Tussen de 3500 en 60000 kilo kan een vrachtwagen wegen en dat rijdt en remt echt anders dan een personenauto van, pak ‘m beet, 1000 kgs. Helaas houden weinig personenwagenbestuurders daar rekening mee. “Ik moet van rijbaan veranderen, en die truck remt maar even”. Niet dus… Vervolgens klapt de vrachtauto achterop de luxe koets, en wie is er dan fout?
Één van de meest geopperde ‘gewone’ oplossingen is: al het vrachtverkeer op de rechterrijstrook, en een algeheel inhaalverbod. Tip: rijdt U zelf eens ’n dagje zo. Wedden dat U dat niet volhoudt? Een andere, ook zo’n leuke: alleen nog ’s - nachts leveren. Overdag sta ik in de weg, en ‘s nachts maak ik teveel herrie. En wie doet de deur voor mij open? Jan de Inbreker?
Helaas nodigt het machogedrag dat je bij veel chauffeurs vindt niet uit tot het voeren van serieuze discussies over voornoemde onderwerpen. Verkeer moet een samenspel zijn van diverse vervoersvormen. Daar wringt duidelijk de schoen.”
Dit verhaaltje is van maart 2010. U ziet: er is in al die jaren weinig veranderd. Goed, ‘Road Reporter’ bestaat niet meer, en veel websites hebben de mogelijkheid tot direct reageren onmogelijk gemaakt in verband met de te vaak zeer onbeschofte of grove antwoorden, maar verkeersinzichtelijk zijn we niet wijzer geworden dan we 5 jaar geleden waren. Of, als ik er eens goed over nadenk, 30+ jaar geleden.
Marcel Heinsbroek