Clicky


ChristenUnie stelt vragen over wildparkerende vrachtwagenchauffeurs langs A20

ChristenUnie stelt vragen over wildparkerende vrachtwagenchauffeurs langs A20
06-11-2014 16:44 | Politiek | auteur De Redactie

DEN HAAG - De ChristenUnie wil dat er een oplossing komt voor de wildparkerende vrachtwagenchauffeurs langs de A20 en stelt daarom schriftelijke Kamervragen aan minister Melanie Schultz-Van Haegen.

Door het verdwijnen van parkeercapaciteit door de realisatie van de Blankenburgtunnel en de doortrekking van de A15, parkeren veel chauffeurs op plekken die daarvoor niet bedoeld zijn. Dik-Faber: "Dit zorgt voor veel overlast van overnachtende vrachtwagenchauffeurs bij onder andere twee tankstations langs de A20 bij Vlaardingen. De overheid moet zorgen voor parkeervoorzieningen. Anders verplaatst het probleem zich."

Rijkswaterstaat heeft plannen om de capaciteit voor langparkeren langs het hoofdwegennet drastisch terug te schroeven en stelt dat regionale overheden hier een oplossing voor moeten vinden. Dik-Faber: "Mij bereiken signalen dat de twee huidige overbelaste verzorgingsplaatsen Aalkeet en Rijskade langs de A20 zullen worden opgeheven. Ik ben bang dat de chauffeurs die daar momenteel parkeren, vervolgens in de regio Vlaardingen en het Westland gaan parkeren en daar voor meer overlast zullen gaan zorgen. Dat is onwenselijk. Langs de A20 moet voor een alternatief gezorgd worden voor deze verzorgingsplaatsen, zodat de overlast in Vlaardingen niet wordt uitgebreid maar juist beperkt."

Rustplaatsen

De rij- en rusttijden voor chauffeurs zijn nodig in het kader van verkeersveiligheid. Dik-Faber: "Het is dan wel belangrijk dat er voldoende parkeervoorzieningen zijn om daadwerkelijk pauze te kunnen houden. De overheid heeft een verantwoordelijkheid in het realiseren van sobere gratis parkeervoorzieningen voor de nacht en het weekend langs het Rijkswegennet voor chauffeurs. Dit is ook nodig om te voorkomen dat deze overnachtende chauffeurs parkeren in de bebouwde kom."

Overlast

Sinds 2012 heeft de regio Rotterdam te kampen met overlast van wildkamperende vrachtwagenchauffeurs. De chauffeurs zoeken elkaar ’s avonds op wanneer ze vrij zijn, moeten overnachten of wachten op een rit. Veel gemeenten in de regio ondervinden hiervan overlast op hygiënisch gebied door het achterblijven van afval en uitwerpselen. Het bedrijfsleven heeft hinder van deze overnachtende chauffeurs omdat de openbare parkeerplaatsen op de bedrijfs- en industrieterreinen door hen bezet worden.