130. 'Minder! Minder!' en 'Meer! Meer! Meer!' (1)
De nieuwe cao voor het Beroepsgoederenvervoer is afgesloten, en mijn fantasie slaat werkelijk weer op hol: over wat ik met die drie dubbeltjes per uur extra allemaal kan doen (niks), maar vooral over hoe de onderhandelingen dan gegaan zijn. De werkgevers, aan de ene kant van de tafel roepen "Minder! Minder!" en de werknemers aan de andere kant scanderen "Meer! Meer! Meer!" Het gaat in dit geval over het salaris, niet over de werkuren.
De onderhandelingen zijn niet soepel verlopen. De werkgevers wilden er, zoals te verwachten was, niets bijgeven. Het is aan de vakbonden te danken dat wij er wat, en echt ‘wat’, bijkrijgen. Toch voel ik niet zo de behoefte om de werkgevers én de vakbonden als dank voor dit alles een paar mooie veren in hun gat te steken. De Nederlandse chauffeur wordt dan, in vergelijking met Polen en andere Oostblokkers, goed betaald, maar wanneer wij ons loonstrookje leggen naast die van werknemers in andere beroepsgroepen met ongeveer hetzelfde opleidingsniveau, dan zien we dat het zo vet niet is.
En dan komt, in gesprekken tussen chauffeurs, vaak het Overurenduiveltje om de hoek kijken. "Voor een beetje normaal loon móét je wel overuren maken". Och, och: als ik voor iedere keer dat ik deze opmerking hoor, een Euro zou krijgen, hóéf ik helemaal geen overuren te maken. Ik zou niet eens veertig uur per week hoeven te werken.
Weet u: ik heb een beetje genoeg van al die overuren, en vooral het gepraat erover. Zeker in de containerwereld waar ik nu ruim drie jaar in rond rij hoor ik heel vaak: "Och, ik maak gewoon m’n vijftien uurtjes", en het wordt nog gezegd zonder te lachen ook. Hoezo ‘gewoon vijftien uurtjes’? Sowieso kan het wettelijk al helemaal niet, want in dat nogal ingewikkelde verhaal dat chauffeurs Rijtijdenwet* noemen staat:
Dagelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust,
…en let u vooral even op het woord Normaal.
In de rij- en rusttijden regeling én de Arbeidstijdenwet gaat men uit van 24 uur, en het maakt dan niet uit of dat van 00:00 uur tot 24:00 uur is, of van 06:00 uur tot de volgende dag 06:00 uur. Simpele rekensom: 15 uur werken + 11 uur rust = 26 uur. Kan niet, en mag dus niet. Na 15 uur werk zou u dan niet meer dan 9 uren rust kunnen nemen. Maar in diezelfde Rijtijdenwet staat ook dat de dagelijkse rusttijd maximaal drie keer per week van 11 tot 9 uur teruggebracht mag worden.
Er staat niet: u moet 3x 9 uren + 2x 11 uren rust nemen. Wat er zou moeten staan is: u mag 11 of meer uren rust nemen, en dat mag 3x per week minimaal 9 uren zijn. Die derde ‘9 uur’ mag ook vrijdagavond, vóór de weekendrust, zijn.
Wat ik zou willen dat het wordt is: u móét iedere dag minimaal 11 uren rust nemen. Laten we wel wezen: de meeste Nederlandse werknemers zijn 8 uur per dag bezig voor hun ‘baas’. Tel daar één uur pauze en 2x een half uur reistijd bij en u komt op in totaal 10 uur van huis. En dan moet ik regelmatig na 14½ uur mijn werk afbreken omdat ik het binnen 15 uur niet ga redden (…)? Dan nog een half uur naar huis, douchen, eten, slapen en ’s morgens dat verhaal weer de andere kant op? Hoeveel rust of slaap ik dan echt? Ik kan u verklappen: te weinig.
Ik kan niet in andermans portemonnee kijken. Wellicht bent u écht afhankelijk van die overuren. Dan zijn ze u van harte gegund. Maar kom mij niet vertellen dat ik minder, of géén chauffeur ben omdat ik geen 60 of meer uur per week wil werken. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is weliswaar geen gewoon beroep als elk ander, maar er meer in de wereld dan die vrachtauto. Mijn familie en vrienden, en vooral mijn gezin.
Wordt vervolgd…
Marcel Heinsbroek
*Rij- en rusttijden(Vo. (EG) nr. 561/2006), zie ook op deze website bij Info voor onderweg: Regels rij- & rusttijden.