Een kijkje in de keuken bij.... De Rooy Transport - Logistiek
'T GOY - Dit keer een speciale versie van een kijkje in de keuken bij... Transport Online was dit keer aanwezig bij een speciale door de Rooy georganiseerde persbijeenkomst met als titel: Duurzaam Durven Doen.
"Wij zijn een familiebedrijf dat door mijn vader is opgericht", vertelt directeur Peter de Rooy. "Hij begon als fruitkweker en vervoerde zelf met een vrachtwagen zijn producten. Vanaf 1980 werd het een echt transportbedrijf van met name groente, fruit en planten. Omdat dit werk seizoensgebonden was, werd ook internationaal transport op Italië en Spanje gedaan. Door de jaren heen verdween het transport voor de agrarische sector meer naar de achtergrond en specialiseerden wij ons steeds verder op nationale distributie. Tevens kwamen er vragen van klanten om opslagmogelijkheden."
Duurzaamheid in het wagenpark:
"In 2008 maakten we onze eerste CO2 berekeningen. Duurzaamheid stond volop in de belangstelling, samen met de MVO-gedachte People, Planet, Profit. Dit sprak mij zeer aan", aldus Peter de Rooy, "Geld verdienen met duurzaamheid."
Echter daar waar anderen in goede bedoelingen bleven steken pakte de Rooy door: "Hoewel het brandstofverbruik al werd berekend, kwam de doorbraak toen het exacte verbruik per chauffeur inzichtelijk werd. Dit in combinatie met veel aandacht voor de chauffeurs leverde een besparing op van 10% en dus ook een CO2 reductie van 10%. Door deze aandacht werden de chauffeurs beter, dit uitte zich verder in veiliger rijgedrag en minder schades."
"Al snel werd ingezet op alternatieve brandstoffen. Er kwam een Iveco Daily op groen gas (CNG), spoedig volgden er meer, de milieuwinst van deze wagens ging aanvankelijk deels verloren omdat er omgereden moest worden om te tanken. Inmiddels beschikt de Rooy over een eigen pomp met groen gas. Na de Daily's volgden er een aantal grote bakwagens op gas en nog weer iets later trekkers met oplegger."
"Ook onze chauffeurs waarderen het rijden op gas. De motoren draaien stiller en het tanken is schoon. Ook blijken de onderhoudskosten lager vergeleken met (ingewikkelde) Euro 6 voertuigen. Door de lagere brandstofkosten moeten de duurdere voertuigen op gas terugverdiend worden. Sinds een half jaar rijdt de Rooy ook met een volledig elektrische Hytruck. Deze wagen wordt onder andere gebruikt om zendingen in het centrum van de stad Utrecht af te leveren, al dan niet in combinatie met de Daily's."
Duurzaamheid in de gebouwen:
"Wij doen logistieke activiteiten zoals opslag, overslag, orderpicken, ompakken enz.", vervolgt Peter de Rooy, "omdat wij uit ons jasje gegroeid waren hadden we op een gegeven moment drie locaties. Dit was geen ideale situatie. Door een wijziging in het bestemmingsplan konden we uitbreiden hier in 't Goy. We hebben toen een enorme duurzaamheidsslag gemaakt. Overdag wordt het magazijn in lengte richting gebruikt door reachtrucks voor het in- en uitslaan van goederen en de orderpicking. De opgeslagen goederen staan in stellingen. De vloer wordt na 17 uur in de breedte gebruikt voor cross docking. Binnenkomende goederen worden op postcode gesorteerd en vervolgens weer geladen. We hadden ook veel kleine goederen in opslag; er stonden regelmatig twee kleine doosjes op een pallet, terwijl we hier eigenlijk geen ruimte voor hadden. Dit hebben we verbeterd door de kleine goederen in een aantal shuttles op te slaan."
"De loods is voorzien van LED verlichting en op het dak van het gebouw staan 2100m2 zonnepanelen. Sinds kort worden alle gebouwen centraal verwarmd met houtpellets. In eerste instantie werd gekeken naar aardwarmte. Dit bleek op deze schaal echter onbetaalbaar te zijn. Er is voor houtpellets gekozen omdat dit hernieuwbare grondstoffen zijn. De houtpellets worden gemaakt van afvalhout of snoeihout. De Rooy beschikt achter het huidige terrein nog over een stuk grond voor een toekomstige uitbreiding. Hierop is bos aangeplant. Dit bos neutraliseert weer een groot deel van de eigen CO2 uitstoot. Het hout zou weer gebruikt kunnen worden voor de pellets, waarna de cirkel rond is."
Wat levert duurzaamheid op?
Peter de Rooy: "2013 en 2014 waren de beste jaren uit onze geschiedenis. Ook 2015 ziet er al heel goed uit. Onze inzet voor duurzaamheid heeft ons een tweetal klanten gekost (die gingen puur voor de laagste prijs), hiervoor in de plaats hebben we echter 15 nieuwe klanten terug gekregen. Steeds meer klanten waarderen wat wij doen (omdat zij zelf ook met duurzaamheid bezig zijn) en zijn bereid een langdurige relatie met ons aan te gaan. Op deze manier krijg je klanten die bij jou passen, oftewel een ideale combinatie."
Duurzaamheid in cijfers:
- In 5 jaar tijd realiseerde de Rooy een CO2 reductie van 48% per pallet.
- De Rooy wekt 90% van de benodigde elektriciteit zelf op.
- De Rooy ziet sinds 2010 een schadereductie van 20%.
- Het ziekteverzuim bij de Rooy is lager dan 5%. Terwijl dit cijfer bedrijfstak breed rond de 9% ligt.
In november 2014 ondertekende de Rooy de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. De afspraak hierbij is om in 2025 de stadsdistributie emissievrij uit te voeren. Dus ook de komende tijd is er voldoende uitdaging voor Peter de Rooy en zijn team.
Auteur: Leonard Looijenga