Clicky


Geen strafrechtelijke vervolgingen naar mistongeval A58

Geen strafrechtelijke vervolgingen naar mistongeval A58
23-04-2015 00:44 | Ongevallen | auteur De Redactie

MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie verbindt geen strafrechtelijk gevolg aan het mistongeval vorig jaar op de A58 bij Heinkenszand. Op 16 september 2014 vonden op de A58 ter hoogte van Heinkenszand in dichte mist drie kettingbotsingen plaats waarbij ruim 150 auto’s waren betrokken. Bij de kettingbotsingen vielen twee doden, 65 gewonden, waaronder enkele zwaargewonden.

De plaatsvervangend hoofdofficier van justitie Alexander van Dam informeerde op woensdag 22 april de betrokkenen. Hij noemde alle betrokkenen slachtoffer. De botsingen waren onvermijdelijk, gezien de extreme weersomstandigheden.

Twee omstandigheden bemoeilijkten het politieonderzoek De mist die was opgetrokken, tegen de tijd dat het onderzoek kon aanvangen. Immers lag de prioriteit in eerste instantie bij de hulpverlening en later, het vrijmaken van de weg.

Ook het feit dat veel meer voertuigen betrokken zijn geweest bij de kettingbotsingen dan ter plekke zijn aangetroffen, bemoeilijkte het onderzoek. Het gaat daarbij om voertuigen die waarschijnlijk geen of lichte schade hebben opgelopen en op eigen kracht verder konden rijden. Via de media is daarom vrijwel direct aan een zo breed mogelijk publiek gevraagd zich te melden bij de politie met informatie, hetzij als betrokkenen of als getuigen. Ruim 230 personen zijn ondervraagd.

Het politieonderzoek richtte zich op het zoveel als mogelijk achterhalen van de toedracht van de ongevallen, om vervolgens te kunnen beoordelen of er specifieke bestuurders waren die strafrechtelijk te vervolgen waren.

Het is gebleken dat de mist en met name de plotseling optredende zeer dichte mist, hebben geleid tot dusdanig slecht zicht dat veel weggebruikers hun voertuig niet tot stilstand konden brengen. Bestuurders werden verrast door het plotselinge slechte zicht, ook al anticipeerde ze door snelheid te minderen. Het vaststellen van de gedragingen van de betrokkenen: de snelheid, de afstand op de voorganger, het remmen, de gemaakte manoeuvres bleek nauwelijks mogelijk. Achteraf is niet te reconstrueren welke botsing of schade door wie is veroorzaakt. Sommige voertuigen werden in de kettingbotsing meerdere keren, tot wel zeven keer aangereden.

Een van de bij het ongeval betrokken bestuurders bleek een dashboardcamera te hebben. De opgenomen beelden zijn bestudeerd door het onderzoeksteam en leveren een duidelijk en ontluisterend beeld op van de situatie die zich die dinsdagochtend 16 september 2014 voordeed.