Grond en stenen van de Maasoever wordt per schip weggevoerd
LIMBURG - De komende tijd wordt er volop aan de Maasoever in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland gewerkt om deze in een natuurlijker jasje te steken en zo de waterkwaliteit en hoogwaterveiligheid te verbeteren. De gornd en stenen die vrijkomen van de oever worden in principe per schip over het water afgevoerd.
De belangrijkste ingreep is het geheel of gedeeltelijk weghalen van de oeververdediging, soms bestaande uit keien, soms uit grindachtig materiaal. Stroming en golfslag ‘boetseren’ vervolgens gaandeweg een bredere oever met zandstrandjes en ondiep water.
In de periode 2010-2012 is al een eerste pakket aan natuur(vriende)lijke Maasoevers gerealiseerd. Aannemer Martens en Van Oord heeft toen in totaal ruim 36 kilometer verspreid over circa dertig losse trajecten aangelegd tussen Boxmeer en Ammerzoden.
Het werk wordt door twee aannemers uitgevoerd: combinatie Van den Herik/FL-Liebregts en wederom Martens en Van Oord. Beide aannemers zijn deels in dezelfde gemeenten actief. Daardoor kan het voorkomen dat ze in een bepaalde regio tegelijk aan verschillende oevertrajecten aan het werk zijn. Om materieel efficiënt in te kunnen zetten en de vrijkomende materialen duurzaam te kunnen hergebruiken bij andere werken, staat het hen vrij om binnen de afgesproken termijn zelf de planning van de uitvoering te bepalen.
Op welk traject wanneer gewerkt wordt, is daarom vaak pas kort van tevoren bekend. De duur van de werkzaamheden varieert van twee weken tot twee maanden bij de langere trajecten.
Voorkomen hinder voor omgeving en scheepvaart
Vrijkomende stenen en grond worden in principe per schip over water afgevoerd, zodat eventuele hinder voor de omgeving zo beperkt mogelijk blijft. Het materiaal wordt eerst tijdelijk aan de waterkant in depot gezet om voldoende voorraad te maken, waarna het wordt verscheept.
Verder wordt op enkele locaties een deel van de oevergrond al meteen bij aanleg preventief afgegraven en afgevoerd om ongewenste aanzanding voor de scheepvaart te voorkomen.