Clicky


Lezers Transport Online: vrachtwagenchauffeur steeds minder vrij beroep

Lezers Transport Online: vrachtwagenchauffeur steeds minder vrij beroep
13-05-2015 11:00 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN - Naar aanleiding van een e-mail van een lezer die zich zorgen maakt over het voortbestaan van zijn beroep, stelde de redactie van Transport Online op de eigen Facebookpagina de vraag: is het zijn van vrachtwagenchauffeur nog een vrij beroep? Of gaat het vrije beroep ten onder aan alle regels en wetgeving waar chauffeurs uit Nederland zich aan moeten houden?

In een mail aan de redactie laat een 'bezorgde 55+chauffeur' weten dat in de bijna vier decennia dat hij al chauffeur is, er vele veranderingen hebben plaatsgevonden. Hij mist tegenwoordig vooral de erkenning dat het zijn van vrachtwagenchauffeur een volwaardig beroep is. De bezorgde chauffeur noemt het een onderbetaald beroep, hij noemt de komst van zelfrijdende vrachtwagens waardoor de chauffeur steeds meer 'uitvoerder' wordt, camera's in de cabine die mogelijk de privacy aantasten en de werkdruk door scherpe afspraken met klanten waarbij de chauffeur als laatste schakel wordt gezien. Zijn conclusie is dat chauffeurs steeds meer onderdrukt en beperkt worden in het "uitoefenen van wat ooit een vrij beroep scheen te zijn."

De lezers op Facebook haken op deze gedachtengang in, onder andere door te zeggen dat "het vrije er nog wel is, maar niet zoals de oude garde het kent." Als voorbeeld wordt de digitale tachograaf genoemd, "die je nog vier weken achtervolgt." De steeds kleiner worden marges, waarvoor als oorzaak ook de komst van Oost-Europese chauffeurs wordt genoemd, heeft als effect dat chauffeurs onder andere het gevoel hebben dat "de planner de hele dag in je nek zit te hijgen."



Een andere lezer beaamt dat: "Vrij ben je al een heel stuk minder, zeker nu met die computers in de wagen. Rijd je even een paar kilometer om, omdat je dat makkelijker vind en beter doorrijdt, krijg je een bericht van planning: Waarom rij je daar?" Het zit de vrachtwagenchauffeurs ook hoog dat de regels niet overal hetzelfde zijn. "Kom je uit een oostblokland, dan kun je zo goed als alles flikken zonder een bekeuring te krijgen."

Een andere lezer geeft aan dat chauffeurs 'in de wacht worden gezet' bij klanten, voordat ze hun lading kunnen lossen. "Vaak urenlang, zonder voorzieningen in de vorm van koffieautomaat of wasgelegenheid. Die zijn er wel, maar niet toegankelijk voor 'ons'." Ook parkeergelegenheid onderweg is een onderwerp dat leeft onder de lezers. Op parkeerplaatsen langs de routes is het moeilijk na vijf uur 's middags nog een plek te krijgen, op industrieterreinen geldt over veel plaatsen een parkeerverbod. "Met als gevolg dat trucks vaak levensgevaarlijk in het donker op de vluchtstrook staan", meldt een bezorgde chauffeur.

"Voor de rest vind ik het nog altijd vet om met een vrachtwagen te rijden", meldt een lezer. "Helaas voor mij is dat sprookje voorbij."
Hoe maken we het beroep van vrachtwagenchauffeur opnieuw aantrekkelijk voor (jonge) chauffeurs? Is het aan de politiek of aan chauffeurs en werkgevers zelf om een gulden middenweg te vinden tussen marges en vrijheid? Wat is uw mening? Geef het door via t.vanknijff@transport-online.nl , ook wanneer u een idee heeft voor een nieuwe stelling.