Clicky


137. Kijken, goed kijken

137. Kijken, goed kijken
18-05-2015 09:36 | Columns | auteur De Redactie

Het belangrijkste wat u bij autorijden dient te doen is kijken, goed kijken. Dit geldt voor alle inzittenden van een voertuig, want wat heeft het als passagier nou voor zin om mee te rijden en niets van het omringende en voorbij glijdende of -razende landschap te zien?

Ook in andere vervoersvormen is kijken, goed kijken, van belang. Ik ben multi-mobilist: ik loop en fiets, en ben rechtens de rijbewijzen ABCDE en E achter E bevoegd tot het besturen van motor, auto, vrachtauto (met twéé aanhangers zelfs!) en stads-, lijn-, en toerbus. En bij al deze wijzen van verplaatsing is het cruciaal om te kijken, goed te kijken. Daarvoor heb ik twee ogen in mijn hoofd, en een bril op mijn neus.

Dit is niet: kijken met je neus, want dan ziet u juist niks, maar die bril heeft twee glazen, lenzen, die vóór mijn ogen zitten zodat ik het nóg beter kan zien. En ik heb heus heel goede ogen, want om door die +6 glazen van mijn bril te kunnen kijken, goed te kunnen kijken, moet je wel hééééle goede ogen hebben.

Wat heeft de auto-industrie verzonnen om dat kijken, goed kijken, mogelijk te maken? Wel, daarvoor is men te rade gegaan bij de Bouwwereld. Daar had men een uitvinding gedaan waardoor mensen, bewoners van huizen, door de muur konden kijken, goed kijken. Na enig nadenken had men ook nog een mooie naam voor deze uitvinding, namelijk: raam. Ik zal het stukje geschiedenis met stenen carrosserieën en de tuin in een aanhangwagen maar overslaan. Feit is dat u, door de uitvinding van het raam ( en het vensterglas) veilig naar buiten kunt kijken, goed kijken. Of u dan ook alles goed ZIET, is een tweede.

Maar ik wil het nu even bij de (vracht-) auto houden. Vroeger was alles beter; dat weten u en ik maar al te goed. Zo was kijken, goed kijken vanuit de auto naar alles wat om ons heen gebeurde, veel makkelijker. De ramen waren nog niet afgeplakt met allerlei soorten folie, en er hingen of plakten nog geen autobaanvignetten of tolkastjes tegen de voorruit. In de achterwand van de cabine zat nog een ruit, en wie met een vrachtauto met een slaapcabine reed, had ook aan de zijkanten nog twee extra ramen. Ik heb zelf diverse van dit soort auto’s, met een heleboel ramen, gereden en ik vond het geweldig: veel licht en veel zicht. Bij de firma Baartmans reed ik met de laatste trekker met ramen rondom, en deze auto had de bijnaam ‘Het Aquarium’!

Maar zie, vandaag de dag: zijruiten in slaapcabines bestaan niet meer, ramen in de achterwand zijn al eerder verdwenen; waarom is dat eigenlijk gedaan? Jaren terug konden vrachtautobouwers, en hun klanten, nog zeggen dat dat weglaten van die ramen te maken had met de kosten, maar als ik nu zie wat al die tegenwoordig verplichte extra spiegels en camerasystemen kosten, gaat die vlieger niet meer op.

Wat ik vroeger sowieso leuker vond was het uitzicht door de voorruit. Jaren geleden reed ik nog door heel de Benelux, en ook regelmatig naar Duitsland. Een enkele keer naar Frankrijk, maar ook Denemarken, Zweden en Engeland heb ik door de voor- en zijruiten van mijn truck(s) mogen bewonderen. En zeg nou zelf: zo’n berg(snel)weg is toch mooier dan zo’n havenzicht?