Clicky


Chauffeur Nederlands transportbedrijf mogelijk Britse cel in wegens bezit taser

Chauffeur Nederlands transportbedrijf mogelijk Britse cel in wegens bezit taser
03-06-2015 11:12 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN - Een Australische chauffeur die rijdt voor een Nederlands transportbedrijf heeft tien jaar celstraf boven zijn hoofd hangen in Groot-Brittannië. Dat vertelt Dirk Duwel aan de redactie van Transport Online. Duwel is coördinator van speciale projecten binnen het Instituut van Transport Managers (IOTA), waar hij onder meer belast is met het illegalenprobleem.

De chauffeur die deze straf boven het hoofd hangt, verklaarde tegenover de douane dat hij de taser in zijn bezit had om zich te beschermen tegen illegalen in de havens.

Waarschuwing naar chauffeurs

"Een aantal weken geleden heeft de Britse douane deze chauffeur aangehouden", vertelt Duwel. "Hij had een zaklamp/taser in zijn cabine. Deze zaklampen zijn in Frankrijk te koop en ook veelvoudig te krijgen op het internet. Hij is gearresteerd en aangeklaagd onder de Britse vuurwapenwet, de maximale straf voor deze overtreding is tien jaar gevangenisstraf."

Duwel noemt dit geval als waarschuwing naar andere vrachtwagenchauffeurs, nu de problemen met migranten in de Franse en Belgische havens dramatische vormen aannemen en chauffeurs met de handen in het haar zitten. Het betrapt worden met wapens kan chauffeurs in Groot-Brittannië dus duur komen te staan.

Volgens de coördinator heeft het merendeel van de chauffeurs een vorm van wapen bij zich, zoals staven van wielsleutels, messen, boksbeugels, knuppels en traangas, dat vrij te koop is in Duitsland.

Bezwaarschriften

Duwel heeft goede contacten met de Border Force, waar hij regelmatig bezwaarschriften indient. "Ik heb voor IOTA ook een opleiding ontworpen die gebruikt kan worden voor het Borderforce accreditatieschema. Ik assisteer een aantal Nederlandse transportondernemers met de inschrijving op dit accreditatieschema. En ik behandel ook in de zaken in Groot-Brittannië voor het FNV."

De redactie hoort van vrachtwagenschauffers dat ze in Groot-Brittannië aangehouden worden voor mensenhandel als er illegalen meegereisd zijn onder of in hun vrachtwagen. "Normaal worden de chauffeurs na een langdurig verhoor vrij gelaten en krijgen ze een boete thuisgestuurd", vertelt Dirk Duwel. "Een zelfde boete belandt op het adres van zijn werkgever." Duwel heeft recent een zaak behandeld voor een FNV-lid die een boete kreeg van 7800 pond. "Gelukkig was ik in staat om deze boete te verlagen naar 680 pond."

"Men arresteert normaal gesproken alleen chauffeurs als er bewijs is dat hij betrokken was bij mensensmokkel", voegt Duwel toe. "Uiteraard ligt deze bewijslast vrij hoog in Groot-Brittannië en gaat men hier alleen mee aan de gang als er informanten zijn, of als er sprake is van samenwerking met andere opsporingendiensten."