138. De planner
Vrachtwagenchauffeurs hebben in het algemeen niet zo veel hobby’s. Ja, autorijden en hun werk, dat zijn hun vrijetijdsbestedingen, maar er is nog een tijdverdrijf waar menig chauffeur zich aan te buiten gaat, namelijk: mopperen op de planning (in Vlaanderen: Dispatch).
Ik schrijf ‘mopperen op de planning’, maar eigenlijk is het schelden óp, en tieren tégen de planner. Zoals de meeste partijen in een transportketen (afzender, het hele en eigen transportbedrijf, geadresseerde en de overige weggebruikers) vinden dat alles wat tijdens het vervoer misgaat de schuld is van de laatste schakel in die keten, zijnde de chauffeur; zo vind de trucker dat alles wat verkeerd loopt, tot aan het slechte weer toe, de schuld is van de planner. Terecht natuurlijk. Ik ben chauffeur, dus ik mopper vrolijk mee.
(Even taalkundig terzijde: een vrouwelijke planner is nog steeds een planner, en geen planster of plannerin. Bij mij in huis is de planner mijn vrouw. Ik ben geen mannelijke plannerin: ik ben een chaoot. Mijn vrouw en ik zijn thuis met z’n tweetjes; ik ben dus zwaar in de minderheid.)
Maar is al dat gemopper wel zo terecht? Planners zijn vaak niet meer dan een doorgeefluik. Krijgen zij de verkeerde gegevens aangeleverd, dan krijgt ook de chauffeur die foute informatie. Vervolgens gaat de klus mis en krijgt de planner van links en van rechts (niet van boven en beneden: niemand is meer of minder dan een ander!) niet zo fijntjes te horen dat hij of zij een fout heeft gemaakt, Vanaf de kant van de chauffeur is dat vaak op gespreksniveau, of beter gezegd monoloogniveau ‘van dik hout zaagt men planken’.
Ik zal voor u eens op een klein rijtje zetten wat er allemaal mis kan gaan ZONDER DAT DE PLANNER ER IETS AAN KAN DOEN!
- Ik moet om 6 uur ’s morgens een volle tankcontainer aankoppelen bij een Op- en OverslagBedrijf (O+OB). De klant in... wil de inhoud van deze tank graag zo vroeg mogelijk hebben. Helaas zijn de operators van O+OB gisteravond vergeten de container te laden, en zo sta ik drie uur te wachten voor ik op pad ga. Vraagje: hoe, denkt u, reageerde de te laat ontvangende fabriek?
- Op de containerterminal strand ik al bij de balie. Het referentienummer (de afhaalcode) is niet goed. Na vier keer bellen met de planning blijkt het referentienummer wél goed: de helpdeskheks had het verkeerd ingetypt. "Sorry, chauffeur!" Jaja, maar ik ben drie nutteloze kwartieren verder.
- Onder de kraan. De kraanmachinist vindt ons chauffeurs maar een hinderlijke onderbreking van zijn echte werk, het op- en afzetten van containers op en van de diverse terminaltreintjes die de ijzeren boxen vervolgens over de immense terminal naar andere afdelingen verplaatsen. Op het moment dat dát werk klaar is, is het gelukkig ook pauze, anders had de kranoloog zowaar gelijk chauffeurs moeten gaan helpen! Tijdverlies: anderhalf uur.
- Aan de balie van een tankreinigingsbedrijf: normaal gesproken zitten hier twee medewerkers, maar nu is er ééntje ziek, en da’s nie’ handig, maandagmorgen om 6 uur. Met gelijk al dertien wachtenden vóór mij, waarvan zes ook nog eens probleemgevallen zijn, duurt het een uur alvorens ik mijn papieren heb. En dan heb ik die dertien baliekluivers ook nog eens voor mijn kanis bij de opzetheftruck. Meestal ben ik hier, met het papierwerk erbij, met amper 20 minuten weg.
- Opdracht van de planner: even snel een tankwagen reinigen. Maar het is het gigantisch druk en zo sta ik op de parking al een uur te wachten en het schoonmaken van de binnenzijde van de tank duurt ook nog eens drie kwartier. Helaas: te laat bij de klant.
- Uiteindelijk toch geladen. Nu nog een douanedocument. “Dat duurt drie uur, chauffeur”¹. En bedankt, hè.
Ziet u wel, lang niet iedere vertraging en ander ongemak is de schuld van de planner. Ze hebben altijd haast, het werk is vaak te krap gepland en het is nóóít genoeg, maar wachttijden bij fabrieken en terminals zijn niet of nauwelijks te voorzien en al helemaal niet in te plannen. Denk daar maar eens aan als u weer eens ademhaalt om vervolgens luidkeels uw beklag te doen over en tegen deze arme, ondergewaardeerde transportcollega’s.
Marcel Heinsbroek
¹Is nog echt waar ook², en is mij, met vier keer laden bij fabriek X ook vier keer overkomen. Schijnt iets douane-technisch te zijn…
²Het is allemáál echt waar!
(NB: Geachte planners. Heb ik jullie, middels dit verhaal, genoeg veren in uw gat gestoken? Fijn zo. Krijg ik dan vanaf nu mooie, schone, droge en reukloze ritten? Een pendel Duisburg bijvoorbeeld, of een lijndienst naar Delfzijl? Bij voorbaat dank. MH)