Clicky


Spiegelafstelplaats voor vrachtwagens bij BIVV in gebruik

Spiegelafstelplaats voor vrachtwagens bij BIVV in gebruik
10-06-2015 15:16 | Buitenland | auteur Tine van Knijff- van Hijum

BRUSSEL - Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, de BIVV, heeft vandaag in aanwezigheid van Bianca Debaets, de Brusselse staatssecretaris voor Verkeersveiligheid, de eerste spiegelafstelplaats voor vrachtwagens in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in gebruik genomen.

Jaarlijks raken bijna veertig fietsers, bromfietsers of motorrijders gewond of sterven bij een dodehoekongeval. Dat is een verkeersslachtoffer om de negen dagen. Initiatieven die het aantal dodehoekongevallen op de wegen doen dalen, zijn dus meer dan welkom.

'Val' voor tweewielers

Het risico op een dodehoekongeval is groot wanneer een vrachtwagen een draaimanoeuvre doet of van rijstrook wisselt. Hoe aandachtig de bestuurder ook is, er is altijd een risico dat hij een andere weggebruiker of voertuig niet opmerkt. Dat komt omdat de dodehoeken voor en rechts naast een vrachtwagen, afhankelijk van de grootte van het voertuig, een oppervlakte van ongeveer zeventig vierkant meter beslaan.

In 2013 waren 39 fietsers, bromfietsers of motorrijders betrokken bij een ongeval met een vrachtwagen die naar rechts afdraait. Van 2005 tot 2010 daalde het aantal dodehoekongevallen stelselmatig. Maar sinds 2010 daalt hun aantal niet langer. De dodehoek is verantwoordelijk voor een op de 8 dodelijke ongevallen met vrachtwagens en fietsers. Niet zelden halen deze ongevallen, omwille van hun ernst, uitgebreid de media.

Anticiperend rijgedrag

Het bestaan van de dodehoek is niet toe te schrijven aan de vrachtwagenbestuurder. De hoogte van de cabine, de grootte van het voertuig en de beperkte zichtbaarheid in de - soms slecht afgestelde - achteruitkijkspiegels zorgen ervoor dat de bestuurder niet alles ziet wat er rondom zijn voertuig gebeurt. Het gaat dus om een puur technische kwestie, waarvan de tekortkomingen deels kunnen worden opgevangen door een anticiperend gedrag van alle weggebruikers.

Een anticiperende rijstijl moet een absolute prioriteit zijn voor vrachtwagenbestuurders, zelfs al beschikt zijn voertuig over goed afgestelde achteruitkijkspiegels of een dodehoekcamera. Hij moet steeds aandachtig zijn voor hetgeen zich op de weg afspeelt en dubbel voorzichtig en waakzaam zijn bij het uitvoeren van manoeuvres.

Voor fietsers is het van belang dat zij steeds trachten oogcontact te maken met de bestuurder. Stoppen aan de rechterzijde van de vrachtwagen, zeker ook niet ter hoogte van de achteruitkijkspiegels, is absoluut uit den boze. Fietsers vermijden best dat ze vlak achter een vrachtwagen rijden. Ideaal houden ze zowel voor als achter de vrachtwagen voldoende afstand en dragen ze goed zichtbare, reflecterende kledij.

Publieke spiegelafstelplaats

Het verplicht uitrusten van vrachtwagens met dodehoekspiegels is één zaak; ze goed afstellen een andere. Immers, alleen als de achteruitkijkspiegels goed zijn afgesteld, kunnen zij dodehoekongevallen voorkomen. Dodehoekongevallen zijn al lange tijd een aandachtspunt voor het BIVV, de realisatie van een spiegelafstelplaats bij het BIVV was een logisch gevolg.

Op de locatie van het BIVV worden jaarlijks zo’n 250 vrachtwagens ATP-gekeurd. Voortaan kunnen zij bij hun bezoek aan het BIVV gratis gebruik maken van deze spiegelafstelplaats. De spiegelafstelplaats is in eerste instantie bedoeld voor vrachtwagens, maar is ook geschikt voor het afstellen van spiegels autocars en grote bestelwagens. Alle kunnen zij gratis bij het BIVV terecht om hun spiegels af te stellen.

Tegelijk kijkt het BIVV ook naar de toekomst en wil het met partners zoals de UPTR , die het BIVV stimuleerde voor de aanleg van de spiegelafstelplaats, het gebruik van de spiegelafstelplaats mee opnemen in de professionele vorming van vrachtwagen- en buschauffeurs. Op die manier wil het BIVV actief meewerken aan het verminderen van het aantal slachtoffers van dodehoekongevallen.