Clicky


Minister Koenders komt voor zomer met standpunt over gewapende beveiligers op koopvaardijschepen

Minister Koenders komt voor zomer met standpunt over gewapende beveiligers op koopvaardijschepen
11-06-2015 10:26 | Algemeen | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DEN HAAG - Minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken streeft ernaar voor het zomerreces zijn standpunt over de inzet van gewapende particuliere beveiligers aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen, aan de Tweede Kamer te geven. Dat antwoordt de minister op vragen van Tweede Kamerlid Raymond de Roon (PVV).

“Gaat u het beleidsstandpunt zoals beloofd deze maand eindelijk naar de Kamer sturen, of stelt u het uit totdat het grootste deel van de Nederlandse koopvaardijvloot is ‘omgevlagd’?”, vroeg De Roon.

Aanval op koopvaardijschip

De PVV-er maakt zich zorgen over de veiligheid van scheepvaart op de Middellandse Zee, onder meer naar aanleiding van de aanval op een koopvaardijschip, varend onder de Turkse vlag, in de internationale wateren voor de kust van Libië, op 12 mei. De Roon vroeg de minister naar de toedracht van deze aanval.

Koenders meldt dat het kabinet niet over eigen informatie beschikt over de toedracht van deze aanval. “De Libische regering van premier al-Thanini heeft niet weersproken verantwoordelijk te zijn voor de aanval, die binnen de Libische territoriale wateren zou hebben plaatsgevonden. Bij de aanval is het schip naar verluidt beschoten door de luchtmacht van de Libische regering.”

Eigen verantwoordelijkheid reders

Raymond de Roon wilde graag van de minister weten welke maatregelen genomen worden om de Nederlandse koopvaardijschepen te beschermen tegen deze extreme vormen van geweld. Minister Koenders meldt echter dat reders ook een eigen verantwoordelijkheid hebben om adequate maatregelen te nemen.

“Er gelden internationale verdragen, regels en afspraken om de commerciële scheepvaart veilig te houden. In dit kader hebben reders ook een eigen verantwoordelijkheid voor het nemen van adequate maatregelen ter bevordering van de veiligheid van de schepen en opvarenden. Reders hebben, onder meer op grond van de International Ship and Port Facility Security Code een verantwoordelijkheid om informatie over de actuele veiligheidssituatie voor de route van hun schepen aan de desbetreffende kapiteins door te geven.”

De minister voegt daaraan toe dat de Nederlandse overheid, indien zij daarover beschikt, relevante informatie over de veiligheidssituatie in specifieke gebieden aan de Nederlandse scheepvaart kan doorgeven. “Dat is in de afgelopen maanden ook meermaals gebeurd”, bevestigt Koenders.

Geen apart dreigingsbeeld

Op grond van de nu beschikbare informatie ziet de minister geen aanleiding tot het opstellen van een apart dreigingsbeeld voor Nederlandse koopvaardijschepen in de Middellandse Zee.