Clicky


Evonik en haven Duisburg ontwikkelen Evonik Lülsdorf

Evonik en haven Duisburg ontwikkelen Evonik Lülsdorf
17-06-2015 14:35 | Bedrijfsnieuws | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DUISBURG - Evonik Industries AG en Duisburger Hafen AG (Duisport) hebben een vennootschap opgezet om samen Evonik's Lülsdorf verder te ontwikkelen. Gezamenlijk willen de twee partijen het terrein van de Lülsdorf, waar niet-organische en organische chemische stoffen worden geproduceerd, verder optimaliseren, ook op het gebied van logistiek. Dat moet nog dit jaar gebeuren.

Thomas Wessel, Chief Human Resources Officer van Evonik Industries AG, en Erich Staake, Chief Executive Officer van Duisburg Hafen AG, tekenden daartoe eind maart al een overeenkomst.

"De joint venture is ontworpen om andere bedrijven te prikkelen ook actief te worden op de Evonik Lülsdorf locatie. Dit zou nieuwe werkplekken creëren en een duurzame bijdrage leveren aan de ontwikkeling van Noordrijn-Westfalen", legt Thomas Wessel uit.



Evonik en Duisport hebben al een langdurige en succesvolle samenwerking. Op het Marl Chemie Park zijn ze al sinds 2006 gezamenlijk aandeelhouder van Transfer Terminal Marl GmbH & Co. KG sinds 2006. Dit bedrijf exploiteert de containerterminal voor gecombineerd spoorvervoer op die locatie.

Combinatie van logistieke expertise en industrie

De nieuwe joint venture tussen Evonik en Duisport in Lülsdorf borduurt voor op de strategische samenwerking die de partners het afgelopen jaar hebben ontwikkeld. Duisport heeft aanzienlijke logistieke expertise in de ontwikkeling van terreinen, maar ook van havens en spoor. Door de samenwerking wordt deze expertise gecombineerd met Evonik's logistieke competenties op de Lülsdorf locatie.

"Het concurrentievoordeel van de regio Noord-Rijnland-Westfalen ligt in de verbanden tussen industrie en logistiek. Met de gezamenlijke ontwikkeling van Lülsdorf bundelen we onze know-how, waardoor wij een aanzienlijke toegevoegde waarde leveren aan het potentieel in de regio", benadrukt Erich Staake.

Evonik heeft zo'n vijfhonderd medewerkers op de Lülsdorf locatie, waar het faciliteiten heeft om niet-organische en organische chemische stoffen te produceren, zoals alkoxiden die gebruikt worden in de productie van biodiesel. Ongeveer vijftig hectare van het gebied wordt nu te koop gezet om productie- en logistieke bedrijven aan te trekken.

Ideale ligging aan rechterkant Rijn

Door zijn ligging aan de rechterkant van de Rijn tussen Keulen en Bonn, biedt de locatie optimale condities voor bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in zowel algemene als chemische-specifieke logistiek, en biedt ook belangrijke infrastructurele voorzieningen zoals een scheepvaartpier, pijpleidingen en een aansluiting op het spoorwegnet.

Nieuw industriële bedrijven zullen ook in staat gesteld worden om de bestaande commerciële logistiek te gebruiken. Naast de bestaande commerciële haven, commerciële spooroperaties, de verwerking van inkomende en uitgaande goederen en een magazijn voor gevaarlijke stoffen, zijn er ook plannen om een trimodale containerterminal te bouwen. Die zou behoorlijk flexibiliteit kunnen bieden bij het laden van containers op vrachtwagens, trein of schip en
vice versa.