CBS: Verhuizers in de lift na crisis transportsector
DEN HAAG - Verhuizers hebben in het eerste kwartaal van 2015 bijna zes procent meer omzet gedraaid dan in dezelfde periode een jaar eerder. Hiermee steeg de omzet voor het zesde kwartaal op rij. Het is sinds de economische crisis niet eerder voor gekomen dat er zoveel kwartalen achter elkaar sprake was van omzetgroei in de branche.
Dat blijkt uit de publicatie Transport en mobiliteit van CBS waarin ook de gevolgen van de crisis voor de transportsector tegen het licht is gehouden.
De positieve ontwikkelingen in de verhuisbranche worden mede ingegeven door de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Weinig branches in de transportsector zijn zo zwaar getroffen door de crisis als de verhuizers. Vanaf de crisis tot aan 2013 zagen de verhuizers de inkomsten teruglopen.
Veel minder vraag
Het werd consumenten moeilijker gemaakt om hypotheken te krijgen. Het gevolg was dat er minder woningen werden gebouwd en ook de verkopen in de bestaande huizenmarkt kregen het zwaar te verduren. Daardoor was er veel minder vraag naar de diensten van de verhuizers. Dit gold zowel voor projectverhuizingen als voor de particuliere verhuizingen. Het duurde tot eind 2013 voordat de trend omhoog werd ingezet.
De verhuisbranche blijft het meestal achter in het herstel binnen de transportsector. Ten opzichte van 2008 lag de omzet in 2014 nog 24 procent lager.
Koeriersdiensten
Consumenten kopen steeds meer via internet. Dit blijkt ook uit de toename van de bedrijvigheid van de postorderbedrijven en webwinkels. De omzet van deze bedrijven stijgt al vanaf 2010 ieder kwartaal. Steeds meer winkels hebben zowel fysieke als online verkoopkanalen. De totale detailhandelsomzet daalde in deze periode.
Crisis in de transportsector
In 2008 zette de economie een flinke stap terug door de crisis. De omzet in de transportsector daalde in 2009 met bijna dertien procent, de grootste daling sinds vele jaren. Vrachtvolumes en vrachttarieven namen sterk af door de afgenomen internationale handel, verminderde bedrijvigheid in de industrie en door de malaise in de bouw.
De grootste branche in de transportsector, het goederenwegvervoer, zag de omzet in 2009 met bijna twaalf procent afnemen. In het goederenwegvervoer werken 130 duizend mensen. In het internationale vervoer nam de concurrentie van buitenlandse ondernemingen sterk toe waardoor de omzetten verder onder druk kwamen te staan. Pas in 2014 was de omzet bij de wegtransporteurs weer op het niveau van voor de crisis.
Via internet aangekochte artikelen worden vaak door de koeriersbedrijven vervoerd naar de consumenten, afhaalpunten of andere bedrijven. Dat is te merken in de omzetstijging van de koeriersdiensten. De omzet die stijgt al vier jaar op rij. Het omzetniveau lag in 2014 ongeveer 23 procent hoger dan in 2010. In de koeriersbranche zijn meer dan dertigduizend personen werkzaam.
Lees ook:
Aantal kilometers Nederlandse vrachtvoertuigen daalt