Clicky


Crisis Griekenland raakt transporteurs, maar kost hen niet de kop

Crisis Griekenland raakt transporteurs, maar kost hen niet de kop
07-07-2015 14:07 | Transport | auteur Tine van Knijff- van Hijum

DE WESTEREEN – Nederlandse transport- en logistiekbedrijven verzorgen transporten naar Griekenland en merken dat dat moeilijker wordt, nu het internationaal betalingsverkeer vanuit het Zuid-Europese land nagenoeg stilligt. Toch maken ze zich niet vreselijk veel zorgen: voor veel transporteurs is Griekenland niet de ‘core business’.

Transcargo in Roermond heeft een vestiging in Griekenland en doet zodoende zelf niet rechtstreeks zaken met bedrijven in Griekenland. “Wij regelen de zaken aan deze kant, de vestiging in Griekenland doet datzelfde aan hun kant”, bevestigt Wim Ramaekers, manager operations bij Transcargo.

“Voor onze klanten is de Griekse crisis geen acuut gevaar, de zaken gaan gewoon door. Problemen met betalingen vanuit Griekenland, omdat het internationale betalingsverkeer vanuit Griekenland is stilgelegd, lossen wij op door vanuit Nederland te betalen.”

Ramaekers vertelt dat er tot nu toe maar één Nederlandse klant is geweest die heeft gezegd dat zijn spullen niet rechtstreeks afgeleverd moeten worden in Griekenland, maar even vastgehouden moeten worden. “Hij wil het nieuws even afwachten, dat is heel begrijpelijk. Maar alles gaat gewoon zijn gang op het kantoor in Athene, ze laten daar het hoofd niet hangen.”


©Foto: Transcargo

"Merken gevolgen, maar doen veel aan spreiding"

Directeur en mede-eigenaar Arno Brokelman van Twentepoort Logistiek uit Wierden merkt dat de handel met Griekenland opdroogt. “Er wordt weinig meer verhandeld, dus wij hebben geen transporten meer die kant op.” Vervelend, maar voor Twentepoort geen grote ramp: per week worden zo’n 400 transporten afgehandeld, naar Griekenland waren dat er 3 of 4.

“We bevoorraden nog 35 andere landen, dus het kost ons niet de kop”, bevestigt Brokelman. “We merken de gevolgen van de crisis in Griekenland dus wel, maar omdat wij veel aan spreiding doen zal ons bedrijf er niet door omvallen.”


©Foto: Twentepoort

Gerrie Terheide, expediënt bij Beijer Transport & Logistics in Oldenzaal bevestigt dat het ook bij hen rustig is, wat de transporten richting Griekenland betreft. “Het is erg rustig, er is weinig te transporteren. We hadden nooit veel voor Griekenland hoor, maar toch elke week wel wat. Dat is nu bijna helemaal niets meer.”

"Afzenders: zendingen mogen niet weg"

Remco Marijnissen, expediteur bij Attrans in Alblasserdam, zegt dat de toestand in Griekenland behoorlijk effect heeft op de transporten die Attrans wekelijks verzorgt voor het Zuid-Europese land.

“Wij sturen normaal gesproken twee vrachtwagens vanuit Nederland die kant op, en nog eens zes uit Duitsland, zes uit Groot-Brittannië en zes vanuit Italië. Er is nauwelijks meer internationaal betalingsverkeer mogelijk vanuit Griekenland en dus geven afzenders aan dat zendingen nog niet weg mogen: er is nog niet voor betaald.” Marijnissen is bang dat de handel de komende weken met vijftig procent terugvalt.

“Wij treden op als expediteur, wij hebben een Griekse partner, dus het is voor ons op dit moment niet heel erg. Bovendien is onze core business Malta, Griekenland is voor ons niet de hoofdmoot”, relativeert Marijnissen de problematiek.

De Griekse partner van Attrans bedient vooral de middenstand in eigen land. “De eigenaar ervan is heel realistisch. Het verdampen van de handel is zijn eerste zorg. Ik vind het al heel lastig om een goede mening over de problematiek in Griekenland te vormen, maar volgens mij vinden heel veel mensen in Griekenland zelf dat ook.”


©Foto: Attrans

Nederland belangrijker voor Griekenland dan omgekeerd

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt ook dat Nederland als handelsland belangrijker voor Griekenland is dan omgekeerd. Nederland was in 2014 het zestiende exportland voor Griekenland en het zevende importland.

Voor Nederland is Griekenland het 33e exportland en het 67e importland. De reden is dat een groot handelsland meer invloed heeft op een kleiner handelsland dan andersom. De Nederlandse goederenhandel was in 2014 bijna dertien keer groter dan de Griekse handel.