143. Wat is in een nummer?
De Londense columnist Wimpie Schuddespeer stelde: "Wat is in een naam?" Ik, Marshall Heynesbrooke (dit in verband met mijn internationale carrière), wil het een klein beetje anders zeggen: "Wat is in een nummer?"
Bij veel van mijn vorige werkgevers, ja, eigenlijk allemaal, waren de vrachtauto’s niet alleen voorzien van een kenteken, maar ook van een vlootnummer, en dat is een cijfer dat door een transportbedrijf zelf aan de auto('s) wordt toegekend.
Bij mijn eerste werkgever, Damco Air bv Zestienhoven, reed ik rondjes met: - de BF-51-RZ auto 33 Damco wagen 42, waarbij de eerste vermelding natuurlijk het kenteken is, de tweede het vlootnummer, en het derde het mobilofoonnummer en call. Zoals u ziet corresponderen deze drie nummers op werkelijk geen enkele wijze met elkaar. Ook deze truck moest wel eens naar de garage en dan gaven die drie ‘namen’ een hoop gedoe. Hoofdkantoor Schiphol sprak van de 33; kantoor, loods, planners en chauffeurs van afdeling Zestienhoven van de 42 en de garage hield het bij de BF-51-RZ. Reuze duidelijk, maar niet heus.
Bij Baartmans Transport in Schiedam reed ik met trekker2: de laatste auto met bladvering en ramen rondom, dus ook in het slaapgedeelte incluis de achterwand. Ook dit bedrijf maakte voor de communicatie met haar chauffeurs gebruik van mobilofoons, al werden hier bedrijf en chauffeurs aangeroepen met "Attentie, Baartmans!" vanuit de auto’s, en, wanneer de planning mij nodig had "Attentie, Marcel!" Heel duidelijk, geen gedoe met nummers. En in de eigen werkplaats ging het van: "Marcel’s auto moet naar binnen!" Hoe simpel wilt u het hebben?
Bij levensmiddelenleverancier GVA was het iets ingewikkelder: hier was het vlootnummer gekoppeld aan het kenteken. Op zich geen slecht idee: ik reed daar mijn Rotterdam-Centrumse route (13!) met de BB-SR-47, en deze coole truck, want gekoelde vrachtauto, werd de '47' genoemd.
Mijn collega Ton reed in mijn buurt rond, óók Rotterdam-Centrum, maar dan vooral naar zieken- en bejaardenhuizen. Routenummer '11', weet ik zeker (denk ik), en vlootnummer 147, want het kenteken van zijn truck leek wel heel erg op het kenteken van de vrachtauto waar ik in rondreed. Sowieso zat er hetzelfde nummer in: 47. En volgens mij was het kenteken van de 147 BB-SF-47, maar daar wil ik van wezen.
Het probleem van hetzelfde cijfer werd simpel opgelost door er, voor het vlootnummer, een 1 voor te zetten. Bij de DAF-garage gebruikte men alleen kentekennummers, en in die dagen hadden trucks nog een analoge tachograaf, waardoor ook de chauffeurs het kenteken van hun auto nog moeiteloos konden opdreunen. Kortom: uiteindelijk geen énkel probleem.
Vanwege mijn zoektocht naar groener gras, wat altijd bij de (te verre) buren te vinden was, wisselde ik nog al eens van werkgever. Bij Cyrofa Transport, een klein Rotterdams transportbedrijfje, had men de beschikking over max. vijf auto’s. U zou kunnen denken: auto 1 t/m 5, maar omdat alle auto’s compleet verschillend waren werd er gewerkt met beschrijvingen: grote Daf, kleine Daf, bus en er moet nog wat zijn geweest, want anders kom ik niet aan vijf auto’s!
Halverhout! Leidschendam! Jaaaaaa!! Ons kent ons! Het enige wat genummerd was waren de twee aanhangwagens, en u mag niet raden wat de nummers van die twee meegesleepten waren, want anders heb ik, net als thuis, niks meer te vertellen: aanhangwagen 1 en aanhangwagen 2; AHW-1 en AHW-… eh….eh…. sorry, ik moest éven nadenken… o ja: 2!
Het stond er niet eens op, op die aanhangwagens. Die dingen waren qua triangel en draaipunt zó verschillend dat iedereen binnen het bedrijf wist welke aanhanger welke aanhanger welke aanhanger welke aanhanger welke aanhanger… eh… sorry… welke aanhanger was. Jan, de naamgever van dit transportbedrijf, wist echt alles van zijn auto’s. Ik reed met ‘de Renault’, op dat moment de enige truck van dat merk. Jan Halverhout wist ook alles van zijn chauffeurs, en wat hij niet wist, wist zijn vrouw T.. T… To… Tóóó… Zelfs na ál die jaren blijft de vrouw van Jan Halverhout voor mij Mevrouw Halverhout. Ik ben getrouwd met mijn vrouw Tineke, mijn schoonmoeder noem ik Ma of Mam en niet mevrouw H., en, mocht ik haar ooit spreken dan zeg ik tegen onze Koningin misschien wel “Hé, Max!”, maar T…T… To… Tóóó… Halverhout blijft ALTIJD Mevrouw Halverhout!
Ben ik er al? O nee! Nummers. Van auto’s. O ja. Bij een ander Schiedams transportbedrijf, de firma J., werden de auto’s óók vlootgenummerd, alleen kregen nieuwe aanschaffingen geen nieuw nummer, maar een doorgeschoven nummer. Ik heb negen jaar met trekker 23 rondgereden, maar dat waren wel minstens dríé verschillende trekkers. De laatste twee jaren van mijn dienstverband reed ik met trekker nummer 6: een stokoud nummer, maar wel een bijkans nagelnieuwe truck.
Bij mijn huidige werkgever is werkelijk alles wat bewegen kan, of verplaatst kan worden, voorzien van een nummer. Behalve een kenteken, bouw- of registratienummer heeft alles ook een vlootnummer,; soms zelfs een combinatie ervan. Er is werkelijk over nagedacht, za’k maar zeggen. De trucks hebben een cijfer waaraan te zien is uit welk land ze komen, of bij welke vestiging ze ingeschreven staan; aan het vlootnummer van een chassis kan ik zien of het nieuw of oud ijzer betreft, en aan uit een tankcontainernummer haal ik echt heel veel informatie.
Zo staan de eerste drie letters altijd voor de naam van de eigenaar van de container. De vierde letter is, uitzonderingen daargelaten, altijd een ‘U’. Wat die ‘U’ betekent kunt u best wel ergens terugvinden. Ik hou het op ‘Unit’. In geval de tankcontainers die ik voor mijn werkgever rondtrek begint het nummer met het jaartal waarin de container gebouwd is. Daarna volgen er enkele getallen die tezamen het vlootnummer van deze tankcontainer vormen. Het laatste cijfer is een controlenummer: uitkomst van een of andere wiskundige formule. Voor de firma Tranport-online.nl zou dat het volgende opleveren: TOLU 050314-0, maar misschien bestaat deze container al¹.
Mijn wens is om, nog dit jaar, vóór 31 december 2015, te rijden met trekker (T) 13 (als het kan een witte), en oplegger (OPL) 13, of chassis (CH) 13, of motorwagen (MW) 13 met aanhangwagen (AHW) 13, en, ingeval van een chassis: container TOLU 050314-0 . Stel dat ik met het hele spul in Zwaagwesteinde aankom, dan ziet dat er in een BlackBoxbericht naar de zaak zó uit:
"13 + 13 + TOLU 050314-0@transport-online.nl". Al zou ik ook de MHSU 131313-0² op hebben kunnen zetten. Wie helpt mij?
Marcel Heinsbroek
¹Van die laatste 0 ben ik niet zeker
²…en van deze ook niet³,
³…al zal de 0 hier wel nul, niks, of noppes betekenen, want de MHSU 131313-0 zie ik nooit be- of zelfs maar óntstaan.